Pacijenti se najčešće žale na slabu komunikaciju s liječnicima: Za to postoji nekoliko uzroka, ali i rješenja
Iako su liječnici svjesni da zbog pretjerane administracije ne mogu punu pažnju posvetiti pacijentima, često dobivaju prigovore zbog toga što se ne javljaju na telefon. Šefica Udruge za promicanje prava pacijenata, Jasna Karačić stoga je predložila nekoliko rješenja kojima bi se smanjile administrativne obveze liječnika, ali i liste čekanja.
Posljednjih se mjeseci mnogo govori o reformi zdravstva, no pacijenti će na to morati još pričekati. Iako su u prosincu izabrali najbolje liječnike u zemlji, čiji popis možete pogledati ovdje, mnogi se žale na rad medicinske struke.
– Najviše pritužbi od pacijenata jesu na to da se liječnici ne javljaju na telefon, ali ne možemo ih direktno kriviti za to ako oni s druge strane stoje s drugim pacijentom. Kako pacijent koji zove može razumjeti kakva je trenutna situacija u ambulanti? Loša komunikacija toliko prenese sve druge stvari u sjenu. Pravo vrijeme je da se prestane s kolektivnom odgovornošću. Što god se dogodi, krivi su ministarstvo i ministar, ali bolnice i zdravstvene ustanove trebaju početi nagrađivati one koji rade dobro i prepoznati one koji rade loše i na koje pacijenti imaju pritužbe. Treba svatko preuzeti odgovornost za ono kako radi i kako se ponaša, ustvrdila je u razgovoru za N1 predsjednica Hrvatske udruge za promicanje prava pacijenata, Jasna Karačić.
Smanjiti administrativne poslove
Dio tih problema leži i u pretjeranoj birokratiziranosti zdravstvenog sustava. Obiteljski liječnici se žale na to da su toliko opterećeni administrativnim poslovima da imaju svega nekoliko minuta za pacijenta. Stoga je Karačić savjetovala da se u buduću reformu zdravstva, kojoj je jedan od ciljeva upravo jačanje primarne zdravstvene zaštite, uvede mogućnost da specijalisti sami mogu izdati lijek ili uputiti pacijenta na daljnje pretrage, bez potrebe da obiteljski liječnik ponovno izdaje uputnice i recepte.
– Iz pozicije znanstvenika mogu reći da prema provedenim analizama problem administrativne prirode je dosta velik. Nema dovoljno vremena za kliničke vještine koje obavljaju liječnici obiteljske medicine. Dobili smo apel da pokušamo pomoći u tome, da se riješi taj problem na koji otpada većina vremena; telefonski pozivi, ispisivanje uputnica i sve što pacijentu treba, rekla je Karačić i dodala da u tom svjetlu pozdravlja najavu zapošljavanja djelatnika u administraciji koji bi pomagali zdravstvenom osoblju.
Rješavanje lista čekanja
Česte su kritike javnosti zbog dugih lista čekanja. Pacijenti su nezadovoljni jer znaju da će im se zdravlje pogoršati ako ne obave preglede koje trebaju, dok su liječnici, pak, pod velikim pritiskom da te liste ipak smanje. Ministar zdravstva Vili Beroš najavio je da će pacijent biti u središtu reformiranog zdravstvenog sustava. Da bi tomu bilo tako, treba riješiti ovaj gorući problem. Ministarstvo je već iznijelo svoje prijedloge, koje možete pročitati ovdje, a šefica Udruge pacijenata ima još nekoliko rješenja.
– Radila sam analize gotovo svih zemalja EU. Zapadne zemlje prednjače u kvaliteti zdravstvene zaštite, ali zato što uzimaju povratne informacije od pacijenata i unapređuju svoj sustav. Mislim da bi trebalo prekopirati i praksu da se refundira trošak pacijentu za neku uslugu koju obavi u privatnoj klinici. Od toga bi imali koristi i zdravstveni radnici i pacijenti. To je jedan način kako riješiti problem liste čekanja, zaključila je Jasna Karačić.