Konačno zaživio eKarton: Već je implementiran u 25 bolnica, evo koje usluge nudi liječnicima, ali i pacijentima
Putem eKartona otpusna pisma i specijalistički nalazi pacijenata mogu se dijeliti između svih zdravstvenih ustanova. Uz to, u eKartonu liječnici mogu vidjeti sva upisana kronična stanja, alergije, dijagnoze, terapije, pa i cjepni karton svakog pacijenta.
Iako je u probni rad pušten prije šest godina, elektronički karton, ili skraćeno eKarton je tek sada počeo služiti svrsi zbog koje je i uveden. Iz Ministarstva zdravstva otkrivaju kako je u posljednjih mjesec dana obavljena edukacija osoblja te je eKarton uveden u 25 bolnica.
Time bi se trebao smanjiti administrativni dio posla i omogućiti liječnicima efikasniju organizaciju vremena, jer se putem eKartona otpusna pisma i specijalistički nalazi pacijenata mogu dijeliti između svih zdravstvenih ustanova. Uz to, u eKartonu liječnici mogu vidjeti sva upisana kronična stanja, alergije, dijagnoze, terapije, pa i cjepni karton svakog pacijenta, prenosi N1.
Iz resornog ministarstva poručuju da je u planu i proširenje usluga razmjene na medicinske snimke, laboratorijske nalaze, otpusna pisma, a u dogledno vrijeme i čitavih medicinskih kartona pacijenata. Time se, kažu, osigurava viši standard zdravstvenih usluga i bolja interakcija pacijenata sa sustavom zdravstva.
Građani će moći komunicirati s liječnicima
Osim eRecepta, eUputnice, eNaručivanja, na Centralni zdravstveni informatički sustav (CEZIH) šalju se izvještaji nakon svakog posjeta liječniku primarne zdravstvene zaštite, koji sadrže dijagnoze, obavljene liječničke postupke, propisanu terapiju i uputnice te podatke o bolovanju.
– Pozitivno smo iznenađeni navedenim projektom i smatramo da ćemo njime postići boljitak u pogledu komunikacije sa sustavom za većinu pacijenata, a i liječnika, rekao je Fran Stjepan Naranđa iz Inicijative mladih liječnika koja u svojim zahtjevima posebno naglašava informatizaciju zdravstva.
Nakon 25 bolnica, edukacija će se nastaviti po gradskim i županijskim medicinskim ustanovama, a obuhvatit će baratanje i pristup podacima koji se tiču terapije, kroničnih i akutnih oboljenja, nalaza relevantnih za posjet pacijenata liječnicima primarne i sekundarne zdravstvene zaštite, a u budućnosti i svih hitnih prijema. Prema procjenama, ta bi edukacija trebala biti gotova do početka sljedeće godine.
A kako bi građani mogli komunicirati sa zdravstvenim ustanovama, osmišljen je Portal zdravlja za pacijente, kojemu je moguće pristupiti putem sustava e-Građani. S druge strane, isti je portal i dio CEZIH-a te omogućava pacijentu pregled svojih zdravstvenih informacija. Oni bi sami trebali moći upravljati postavkama pristupa vlastitim podacima te u svakom trenutku vidjeti tko i kada je vidio njihov zdravstveni karton.
Prekogranična medicinska skrb
Što se tiče ukupne informatizacije zdravstvenog sustava, iz ministarstva poručuju da je Hrvatska u usporedbi s drugim zemljama članicama Europske unije, među rijetkima koje su zadovoljile uvjete za priključenje u Elektronički sustav razmjene zdravstvenih podataka, čime je omogućila izdavanje elektroničkog recepta i sažetka o stanju pacijenta i preko granice.
To znači da liječnici u inozemstvu mogu pristupiti podacima o pacijentima iz Hrvatske, koji zatraže pomoć u Portugalu ili Finskoj, jer su one uz Hrvatsku jedine europske zemlje s Elektroničkim sustavom razmjene zdravstvenih podataka. Isto tako, lijekovi propisani na neponovljivi recept u Hrvatskoj mogu se preuzeti u ljekarnama u inozemstvu, a sažetak medicinskih podataka o pacijentu omogućuje liječnicima i ljekarnicima iz inozemstva da dobiju važne podatke o pacijentu, ali i lijeku koji mu je propisan. S vremenom bi se eRecept trebao uvesti u cijeloj EU.