[31.8.] Prva parnjača stigla u Zagreb: ‘Zadimljenu kočiju’ došle vidjeti mase
Na Zagrebački Zapadni kolodvor iz Zidanog Mosta 31. kolovoza 1862. godine stigla je prva lokomotiva. Taj je događaj okupio skoro cijeli grad u želji da vide “zadimljenu kočiju” koja se kreće bez konja. Doista, prve parne lokomotive su izgledale više kao kočije, nego kao vlakovi.
Željeznička pruga Zidani Most – Zagreb – Sisak puštena je u promet 1. listopada 1862. godine i prva je pruga sagrađena na području tadašnje Kraljevine Hrvatske i Slavonije, odnosno prva pruga na teritoriju Hrvatske. Njezina izgradnja planirala se mnogo ranije, a plan puta nije bio stvaran na temelju krajeva kroz koje je prolazila, nego zbog političkih i gospodarskih interesa austrijske i mađarske struje unutar Habsburške monarije. Pripremni radovi započeli su deset godina ranije, ali zbog nedostatka novca i problema sa zemljištem obustavljeni su. Gradnju pruge preuzelo je Društvo južnih željeznica.
Pruga od Zidanog mosta do Siska bila je dugačka 125,3 kilometra, a ogranak od Siska do luke Galdovo 2,2 kilometra. Uzduž pruge bilo je izgrađeno deset kolodvora, među kojima i današnji Zapadni kolodvor kao jedini na području Zagreba tijekom narednih 30 godina.
Pruga je služila povezivanju zapadnog dijela Habsburške monarhije s istokom, no usporedno s tim doprinijela je snažnom gospodarskom razvoju, prije svega u Zagrebu i Sisku. Utjecalo je to i na ubrzano otvaranje proizvodnih pogona koji su zapošljavali na tisuće radnika.
Prvu parnu lokomotivu konstruirao je Richard Trevithick 1803. i više od jednog stoljeća bila je osnovno sredstvo vuče vlakova na željeznici.
Prve parne lokomotive izgledale su više kao kočije, nego kao vlakovi, poput ovog primjerka:
______________________
Pročitajte što se dogodilo jučer [30.8.] na ovom linku.