[24.1.] Slavoljub Penkala patentirao prvu mehaničku olovku na svijetu
Hrvatski inženjer kemije Eduard Slavoljub Penkala bio je jedan od najznačajnijih izumitelja s početka 20. stoljeća, a mnoge njegove izume koristimo i danas. Uz prvu „kemijsku“ olovku i nalivpero, spomenimo i termos bocu, anodne baterije, lijek protiv reume, prašak za pranje rublja, tekući preparat za impregnaciju željezničkih pragova, tlakomjer, dinamometar, vagonske kočnice, sastav tračnica…
Eduard Slavoljub Penkala bio je hrvatski inženjer kemije i izumitelj poljskoga podrijetla. Rođen je u mjestu Liptovský Mikuláš u tadašnjoj Mađarskoj, a današnjoj Slovačkoj, 20. travnja 1871. Diplomirao je kemiju na Kraljevskoj tehničkoj visokoj školi u Dresdenu, a potom je radio u kemijskoj industriji u Košicama. Nakon ženidbe izabrao je Zagreb kao boravište svoje obitelji i nastanio se na današnjem Trgu kralja Tomislava br. 17, gdje je započela njegova blistava karijera. Prihvatio je državnu službu i imenovan kraljevskim tehničkim nadzornikom. S vremenom je svom imenu pridodao Slavoljub i postao naturalizirani Hrvat. Kreativan duh i okružje u kojem je živio i radio rezultirali su s 80-ak izuma i inovacija primjenljivih u svakodnevnom životu, industriji i prometu.
Prva „kemijska“ i nalivpero s čvrstom tintom
Među prvim su izumima koje je patentirao su termos boca te rotirajuća četkica za zube. Svoj najveći i najpoznatiji izum, automatsku mehaničku olovku, Penkala je prijavio 1906., a nešto poslije i prvo nalivpero s čvrstom tintom, kao i takozvanu knipsu, držač kojim se pisaljka može zakvačiti za džep. Osim toga, izumio je, patentirao ili usavršio anodne baterije, lijek protiv reume, prašak za pranje rublja, a potom i plavilo, koje je u praonicama rublja zamijenilo do tada korišteno bjelilo, sredstvo za uništavanje gamadi, tekući preparat za impregnaciju željezničkih pragova, tlakomjer ili manometar, dinamometar, vagonske kočnice, sastav tračnica i mnoge druge. Posebno se bavio materijalima za izradbu gramofonskih ploča, pa je usavršio masu ebonit iz koje su se ploče lijevale, a patentirao je i gramofonsku iglu produljenog vijeka trajanja. Među ostalim, izradio je proračune i nacrte turbinskoga kola, helikopterskoga rotora te je patentirao lebdjelicu na zračnom jastuku, mnogo prije no što je prvi takav stroj i izrađen.
Konstruirao prvi domaći zrakoplov
Penkala je 1908. u Zagrebu počeo konstruirati zrakoplov, kojim je upravljanje trebalo biti toliko jednostavno da bilo tko na njemu može letjeti bez posebne obuke. Svoje je inovacije patentirao 1909., a zrakoplov je bio posve dovršen 1910. Izgradio je hangar za zrakoplove na vojnom vježbalištu između Selske ceste i potoka Črnomerec, pa je tako organizirao prvo uzletište u Hrvatskoj. Ondje je Dragutin Novak uzletio zrakoplovom, te postao prvim hrvatskim pilotom. Penkala je postupno mijenjao prvotnu konstrukciju kako bi joj poboljšao letne sposobnosti. No letjelicom se i dalje teško upravljalo, a 1910. dogodila se nezgoda u kojoj se zrakoplov oštetio, nakon čega je Penkala odustao od daljnjega rada na njemu. Unatoč tomu, Penkalin je zrakoplov ostao zapamćen kao prvi zrakoplov koji je sagrađen i letio u Hrvatskoj.
Praktikantu dao u ruku ogromnu penkalu za reklamiranje
Penkala je nastojao da se njegovi izumi počnu proizvoditi i time dobiju uporabnu vrijednost, pa je bio suosnivač tvrtke Penkala–Edmund Moster & Co. Tvrtka je u Zagrebu izgradila tvornicu i počela proizvoditi automatske mehaničke olovke, nalivpera i ostali pisaći pribor prema njegovim patentima. Ubrzo je postala jednim od najvećih svjetskih proizvođača pisaćega pribora, a mehanička je olovka postigla velik tržišni uspjeh u 70-ak zemalja. Kao ilustraciju kolika je popularnost Penkalina izuma bila već otpočetka treba istaknuti kako mu je – samo na osnovu 10 uzoraka mehaničke olovke koje je odaslao po Europi – stiglo narudžbi za izradu 100.000 olovki. Zato se i naziv Penkala, pod kojim je bila prodavana, uvriježio u govoru za pisaljku te vrste, a u nekim se zemljama koristi i danas.
Zanimljivo je napomenuti i kako je Penkala veliku pažnju posvećivao reklamiranju: tako je jednog praktikanta 1910. u Grazu odijenuo u elegantnu odjeću i dao mu u ruku da nosi ogromnu penkalu poput štapa za šetnju. Mladić se samo šetao a građani su se osmijehivali originalnoj reklami. Uz to je sam osmislio dizajn zaštitnog znaka svog poduzeća: simpatičnog čovječuljka s ogromnim ušima i špicastim nosom, što je ustvari bila Penkalina karikatura.
U tim svojim naporima razvoja industrije nenadano umire 5. veljače 1922., nakon službenog puta s kojeg se vratio s upalom pluća. Tako je u 51. godini prekinut život jednog velikana stvaralaštva, a šteta je kako do danas nisu završena istraživanja njegova cjelokupnog djelovanja na području izumiteljskog rada.