Privatni domovi za starije: Iz Udruge StarKA su nam otkrili kako odabrati najbolji i na što obratiti pažnju
Udruga StarKA je udruga iz Karlovca koja je osnovana 2020. godine. Bavi se informiranjem, širenjem i razvojem socijalnih usluga za starije osobe. Ova Udruga ujedno i povećava vidljivost socijalnih usluga starijim osobama, a zalažu se i da starije osobe imaju sva prava koja im pripadaju. Osim toga, savjetuju starije osobe i njihove obitelji kako da odaberu dobar privatni dom za starije osobe. Otkrili su nam na što sve treba obratiti pozornost kod odabira doma i znači li veća cijena uvijek i bolja kvaliteta.
Privatni domovi za starije osobe su često skupi i upravo zato je važno znati da ćete biti i zadovoljni pruženom uslugom. Kako biste što bolje odabrali privatni dom treba obratiti pažnju na nekoliko stvari, a sve su nam otkrili iz udruge StarKA.
‘Već kod prvog kontakta se može procijeniti kakav je dom’
Kako nam je rekla Sabina Angelina Latin, predsjednica Udruge StarKA, ova Udruga pomaže umirovljenicima u potrazi za domom tako da pronalaze slobodan krevet s kvalitetnom skrbi, kako oni ne bi morali trošiti vrijeme na zvanje. U ovome se trude pronaći što kvalitetniji smještaj pri čemu ne preporučuju ništa neprovjereno. Dodaju i kako ih neki ljudi traže savjete oko sklapanja ugovora o uzdržavanju ili ostvarivanju nekih drugih socijalnih prava i naknada. Više o ugovorima o uzdržavanju možete pročitati na našem sestrinskom portalu Bauštela.hr u ovom tekstu.
U odabiru dobrog privatnog doma prvo treba vidjeti što točno žele korisnici. Kakav smještaj žele, u kakvoj sobi, kakvu skrb i uslugu trebaju i kakvu hranu, a nakon toga iz Udruge traže dom koji zadovoljava njihove želje, ali i koji ima dobar omjer vrijednosti za novac.
– Već kod prvog kontakta s odgovornom osobom, kada pitate za uvjete, može se procijeniti o kakvom domu je riječ. Naime, i tu odgovornu osobu bi također trebalo zanimati što se od doma očekuje da zna može li zadovoljiti potrebe korisnika. Pitanja koja ta osoba postavlja o korisniku su također važna i ne smiju se zanemariti. Ipak, često se prvi pokušaj traženja doma svede na ‘Dobar dan, imate li mjesta u domu?’ ‘Nemamo mjesta, doviđenja’, rekli su nam iz Udruge StarKA.
Treba saznati što više detalja o privatnom domu
Jednako tako, savjetuju da se posebna pozornost posveti detaljima kod obilaska doma, od atmosfere do načina komunikacije djelatnika doma.
– Mene bi također zanimalo koliko ljudi radi u domu na kojem poslu, je li dom zatvorenog tipa ili je otvoren i ima kontakte sa zajednicom, kako je riješena zdravstvena skrb i ima li dom nekog liječnika na raspolaganju jer dostupan liječnik znatno smanjuje potrebe za hospitalizacijom i pozivima prema 194. Sigurno bih pitala kako se preventivno djeluje na zaštitu zdravlja korisnika, koji je postupak u slučaju odlaska na hitnu, osigurava li dom pratnju. Podatak koji bi meni bio jako zanimljiv su razlozi hospitalizacije i poziva Hitnoj službi. Učestale infekcije urinarnog trakta, padovi i kronične rane su jako važan pokazatelj kvalitete doma s aspekta samog korisnika, objasnila je predsjednica Udruge.
Dok se Udruga StarKA bavi privatnim domovima, Grad Zagreb je objavio brošuru o domovima u Zagrebu i kako se u njih prijaviti, o čemu smo pisali ovdje.
Veliku ulogu igra cijena
Dodaje i kako oni koji traže dom mogu puno saznati iz razgovora s postojećim korisnicima doma, a mogu i osjetiti atmosferu. Očekivano je da su privatni domovi za starije skupi, ali i ovdje treba paziti jer veća cijena nije uvijek indikator kvalitete. Ipak, kako kažu, niska cijena koja je manja od prosjeka može biti znak da nešto nije u redu, da se na nečemu štedi.
– Cijena ovisi o tipu doma, o lokaciji. Treba se raspitati u okruženju koliko smještaj košta i odrediti neki prosjek i biti oprezan oko svega što je ispod. Ako je cijena pak znatno veća od prosjeka, svakako treba vidjeti je li cijena opravdana ili samo rezultat velike potražnje. Treba pitati što je sve uključeno u cijenu, koliko obroka, koliko ribe i voća, nudi li dom kakve dodatne pogodnosti tipa aktivnosti, je li uključena pratnja s korisnikom, odlazak zubaru, imaju li više osoblja, je li uključen drugi meni i slično, pojasnila nam je Sabina Angelina Latin.
Faktori koji utječu na odabir doma
S obzirom na to da je dom za starije novi prostor u kojem će umirovljenici boraviti i živjeti, saznali smo i što je umirovljenicima i njihovim obiteljima najvažnije kod odabira doma. Tako osim cijene, važnu ulogu igraju i raznolika hrana, mogućnost izlaska na dvorište, socijalizacija s drugim korisnicima, a važno im je i koliko je usluga institucionalizirana.
– Iz osobnog iskustva mogu reći da ljudi uglavnom ne znaju dovoljno o socijalnim uslugama, nisu sigurni ni što očekivati ni na što treba obraćati pozornost. O tome bismo trebali više javno govoriti, rekla nam je predsjednica Udruge.
Umirovljenici koji traže dom se često susreću i s nekim problemima, a sve ovisi o tome koliko im hitno treba smještaj. Tako je onima koji trebaju smještaj hitno, najveći problem manjak kapaciteta, odnosno pronalazak slobodnog mjesta, dok je drugima problem naravno – cijena.
‘Manji je dio domova odlične kvalitete’
Na kraju nas je zanimalo i jesu li osobe koje dođu u privatni dom zadovoljne, a ovo ponovno ovisi o više faktora. Neće biti isto onima koji su došli samovoljno i onima koji su u dom morali doći jer nisu imali druge opcije. Kako bi nam najbolje odgovorila na ovo pitanje, predsjednica Udruge je podijelila s nama dojam jedne korisnice doma.
– Citirat ću jednu korisnicu: ‘Meni je dobro, meni nikad nije bilo bolje. Ništa ne moram raditi, čisto mi je, oprana sam, nikad bolje njegovana, hrane koliko hoćeš, svega za pet, paze na mene, ženice su mi sve dobre i šalimo se, vode me moji za vikend kući.. Ali nisam ja u domu jer hoću biti nego jer moram biti; Ne mogu sama a moji svi rade, nema tko biti sa mnom i ja neću da budu. Zadovoljna sam, ali bila bih još zadovoljnija da sam zdravija.’ I to je u biti osnova za procjenu zadovoljstva korisnika, rekla je predsjednica Udruge.
Osim toga, Latin je komentirala i kvalitetu usluga u privatnim domovima
– Ako govorimo o nekakvoj osnovnoj razini skrbi, to je otprilike kao i u svakoj djelatnosti. Manji dio je vrlo dobre i odlične kvalitete, najveći dio zadovoljavajuće, a jedan dio, nažalost, ne zadovoljava ni one osnovne stvari oko njege korisnika, rekla je za kraj gospođa Latin.