Zagrebom se svake nedjelje možete voziti starim tramvajem, potpuno besplatno

Ana Kanazir
29. listopada 2022.
Novosti
A- A+

Stari, drveni tramvaji su po mnogočemu bili drugačiji od novih električnih tramvaja. Drugačije se njima upravljalo, drugačije su izgledali, a i sam doživljaj vožnje je bio drugačiji. Građani Zagreba sada imaju posebnu priliku svake nedjelje ponovno doživjeti iskustvo vožnje starim tramvajem. Polazak je s tramvajske stanice na Trgu Dražena Petrovića u 9:30 sati, dok sama vožnja traje 35 minuta, a potpuno je besplatna.

stari tramvaj

Stari tramvaj | foto: Tehnički muzej Nikola Tesla

Starinski tramvaj broj 11, tipa M-24, vozio je prije 98 godina, a obnovljen je prije tridesetak godina te je sada ponovno pušten u promet po ograničenom broju vožnji. Ovu posebnu jutarnju vožnju omogućio je ZET, dok vožnju organizira Tehnički muzej Nikole Tesle.

Kako izgleda vožnja starim tramvajem?

[VIDEO] Tehnički muzej izradio maketu starog zagrebačkog tramvaja. Bit će novi suvenir?

U ovoj vožnji uživat će mladi i stariji. Dok će djeca imati priliku vidjeti kako je to nekada izgledalo, stariji će se prisjetiti kako su se tramvajem vozili u mladosti. Vožnja traje 35 minuta, a ide trasom Savska-Vodnikova-Glavni kolodvor-Draškovićeva-Trg hrvatskih Velikana-Trg Bana Jelačića-Ilica-Republike Austrije-Vodnikova-Savska-Trg Dražena Petrovića.

– Tramvaj je obnovljen prije tridesetak godina dobrotom ZET-a i zahvaljujući razumijevanju ZET-a omogućena je ova vožnja. O tehničkoj ispravnosti tramvaja brine ZET, a isto tako daju i vozača, a na tome je Tehnički muzej Nikola Tesla naročito zahvalan. Interes posjetitelja je velik i radi se o posebnom doživljaju vožnje tramvajem kakva je bila prije 98 godina, rekli su nam iz Tehničkog muzeja Nikola Tesla.

Motorna kola broj 11, tipa M-24, kojim se građani mogu voziti, prije su imala dvije pogonske osovine. Upravljalo se i kočilo okretnom ručicom, a tramvaj je imao tri vrste kočnica: električnu, šinsku i ručnu. Najveća brzina bila mu je 40 km/h, a u tramvaju je bilo 12 sjedala i dodatnih 68 stajaćih mjesta. Prikolica broj 559, tip Pagoda, imala je devet sjedećih i 82 stajaća mjesta, navode iz Tehničkog muzeja Nikola Tesla.

stari tramvaj

Stari tramvaj | foto: Tehnički muzej Nikola Tesla

Povijest tramvaja

Prvi tramvaj na konjsku vuču pušten je u promet u New Yorku 1853. godine. Prvi puta u svijetu je električni tramvaj uveden u promet 1881. godine u Berlinu. Uvođenjem električnog tramvaja u promet potvrđena je uporaba električne energije u pogonske svrhe.

Osječke tramvajske karte - kakve su bile nekada, a kakve su sada?

Što se tiče Hrvatske, tramvaj je na samim počecima koristilo nekoliko gradova: Osijek, Zagreb, Rijeka, Opatija, Dubrovnik, Pula i Velika Gorica. Danas tramvaj vozi samo Zagrebom i Osijekom. Nekada su se u Osijeku tramvajske skretnice podmazivale pomoću posebne kantice, koje možete vidjeti ovdje. U Zagrebu je tramvaj prvi puta službeno provezao 5. rujna 1891. godine pri čemu je jedan konj vukao kola prugom širokom 0,76 metara brzinom od 7,5 km/h. Prvo tramvajsko spremište bilo je upravo na mjestu današnjeg Tehničkog muzeja Nikole Tesle.

U Zagrebu je 1911. uveden električni tramvaj. Prva tramvajska kola M-22 napravljena su po nacrtima Dragutina Mandla i puštena su u promet 2. srpnja 1922. godine. Od 1924. godine se rade samo kola s čeličnim kosturom M-24 koja su prilagođena za vožnju desnom stranom ceste.

 

Copy link
Powered by Social Snap