Umirovljenici o besplatnoj vožnji vlakom: ‘Knjiga, termosica pa ću-ću za Split, hvala HŽ-u’
Besplatno se vlakom, prema anketi portala Mirovina.hr, dosad vozilo 15 posto umirovljenika i starijih osoba. Polovina anketiranih tek planira iskoristiti ovu mogućnost, dok svaki treći kaže da neće koristiti usluge Hrvatskih željeznica, jer im mjesto stanovanja nije povezano s vlakom. Dok neki umirovljenici imaju samo riječi hvale za Vladin pilot projekt, drugi su iznova iskoristili priliku da se našale sa željeznicama 21. stoljeća.
Više od 1.500 naših čitatelja sudjelovalo je u anketi u kojoj smo umirovljenike pitali koriste li mogućnost besplatne vožnje vlakom. Samo 15 posto njih reklo je da se već vozilo besplatno Hrvatskim željeznicama te da će to činiti i dalje. Gotovo polovina njih još nije koristila ovu pogodnost, ali će to, kažu, iskoristiti u budućnosti.
Svaki treći se neće voziti, jer nema vlak u svom mjestu
Zabrinjavajuće je da svaki treći anketirani, njih 33 posto kaže da se nije ni neće besplatno voziti, jer im mjesto stanovanja nije prometno povezano s vlakom. Samo pet posto smatra da im je prepreka u besplatnoj vožnji to što moraju izraditi pametnu karticu, odnosno profil za besplatnu vožnju, iako su se već vozili.
Podsjetimo, u prvom mjesecu Vladina pilot projekta ostvareno je više od 75.000 besplatnih vožnji za umirovljenike i osobe starije od 65 godina, o čemu smo pisali ovdje. Najviše putovanja ostvareno je na relacijama od Dugog Sela, Ivanić-Grada, Sesveta, Koprivnice, Zaboka, Vinkovaca, Savskog Marofa, Bjelovara, Karlovac Centra i Vrapča do Glavnog kolodvora u Zagrebu, rekli su nam iz Putničkog prijevoza Hrvatskih željeznica.
Vožnja bez profila traje sve do ožujka
Zbog velikog interesa HŽ Putnički prijevoz prolongirao je rok za vožnju bez profila sve do kraja veljače. Do ožujka umirovljenici mogu putovati besplatno uz predočenje rješenja HZMO-a o mirovini ili odreska mirovine i identifikacijskog dokumenta, a osobe starije od 65 godina uz predočenje identifikacijskog dokumenta. Od 1. ožujka 2024. umirovljenici i osobe starije od 65 godina trebaju imati pametnu karticu s kupljenim profilom.
Dok se neki umirovljenici već voze i imaju izrađene profile, drugi čekaju toplije dane.
– Još uvijek ne, kada bi se zdravlje malo stabiliziralo želja je meni i mužu da odemo vlakom do Vukovara, vidjeti nešto značajno i prespavati jednu noć, jer za naše godine bi bilo naporno sve u jednom danu, komentirala je Marica.
Dobar dio umirovljenika hvali ovaj pilot projekt, a putovanja planiraju za Osijek, Split, Rijeku, Sisak… Neki sada svaki vikend idu na kavu u Zagreb.
– Planiram ići u Split, Zagreb i Osijek. Ponijeti knjigu, termos bosu i ću-ću. Hvala HŽ-u na ovome. Još da je bus, bilo bi opuštajuće. Barem da netko na nas misli, kaže umirovljenica Marija.
‘Od Osijeka do Splita 20 sati, treba i krevet rezervirati’
Javili su se i neki koji su mirovinu zaradili nakon 40 godina rada u Hrvatskim željeznicama pa se sada ipak radije voze autobusom i plaćaju kartu. Ima i onih koji su se iznova našalili na račun višesatnih putovanja.
– Od Osijeka do Splita 20 sati putovanja s jednim ili dva presjedanja. U 2024. godini. Treba i krevet odmah rezervirati, kaže Vedrana.
Umirovljenica Ruža pak kaže da se do Rijeke vozi pet sati, a već za sat vremena vlak ide natrag za Zagreb, što nema smisla. Slavica pak preporučuje vožnju iz zagrebačke Klare do Varaždina koja traje tri sata. Krenula je u 7:48 s predsjedanjem bez čekanja u Zaboku i vratila se u 19:19 s istim predsjedanjem. Umirovljenici tako na pojedinim putovanjima mogu uštedjeti i nekoliko desetaka eura, a neki kažu da vlakom sada idu obavljati liječničke preglede.
Ipak, najčešći prigovori odnose se na nepovezane linije kod odlazaka i povrataka, nedovoljan broj linija, kao i preduga putovanja.
– Bit će bolje kad srede tračnice, kupili vlakove, a pruge od austrougarske. Samo se bojim kad to srede da će nam ukinuti besplatnu vožnju. To su nam dali, jer se nadaju da ćemo im dati glasove na izborima, zaključuje Radojka.