Umijeće gonjanja: Igrom zavođenja naši stari rušili su barijere konzervativnog sela
Ljubavna igra kakvu su prakticirali naši stari u ruralnim krajevima Dalmatinske zagore i Like ruši sve predrasude konzervativnog hrvatskog sela. Ovakva vrsta zavođenja i razmjenjivanja nježnosti događala se na brijegu ili u polju, a ponekad čak i u kućama. Iako su se granice znale, stvari su se katkad i otele kontroli, a na sve blagonaklono nije gledala ni Crkva.
Seksualnost je odavno izborila svoju slobodu, na što je uvelike utjecao razvoj medija, društvenih mreža i interneta općenito. Ipak, teme vezane uz tjelesnu intimnost i dalje su u određenoj mjeri tabu i o njima se ne govori tako olako. Kako je tek bilo nekada, najbolje svjedoči fenomen stare ljubavne igre, karakterističan za ruralna područja Dalmatinske zagore, Like, zapadne Hercegovine i jugozapadne Bosne.
Riječ je o gonjanju, intimnom odnosu mladića i djevojke, koji doduše nije uključivao sam seksualni čin. Sve se odvijalo za vrijeme ispaše ovaca i rada u polju, a u nekim krajevima Like čak i u kućama za vrijeme prela.
Granice su se ipak znale
Scenarij bi izgledao otprilike ovako; djevojka bi čuvajući ovce na nekom pitoresknom brdašcu Zagore zapjevala, čime bi privukla momka koji bi krenuo za njom. Kako je riječ o običaju koji je već 60-ih godina prošloga stoljeća nestao, u vrijeme gonjanja nije bilo moralno prihvatljivo da cura odmah dade svoj pristanak. Ona bi tako prvo bježala i odbijala poljubac ili dodir, a u velikom broju slučajeva riječ je bila samo o igri, nakon koje bi se zajedno prepustili strastima. Ipak, nepisano pravilo nalagalo je da se one odvijaju samo do određene granice. Tako se vrlo rijetko mogao dogoditi sam spolni čin i posljedično tome, trudnoća, koja nikako nije bila poželjna kao rezultat gonjanja zbog sramote u selu.
Gonjanje se obično događalo daleko od očiju javnosti. Ipak, putem priča ponekad se moglo doznati da djevojka nikada nije bila izložena ovoj aktivnosti, što bi se također smatralo sramotom za obitelj. Stvar bi obično spašavao otac koji bi potaknuo nekog mladića na udvaranje njegovoj kćeri. No, gonjanje se događalo i u nekim ličkim kućama, kada bi se za vrijeme prela neki par povukao u kut i razmjenjivao nježnosti. Važan je bio i pristanak djevojke koja bi inicirala sam čin, a ukoliko bi mladić navaljivao unatoč tomu što je odbijala dati pristanak, on bi bio izložen javno ruglu i sramoti.
Katolička crkva nije blagonaklono gledala na gonjanje
Kako je Katolička crkva gledala na gonjanje, oslikava najbolje pismo don Franje Dobretića, župnika župe Grabovica nedaleko od Tomislavgrada, koje je 14. svibnja 1889. godine napisao preuzvišenom biskupu mostarsko-duvanjskom, fra Paškalu Buconjiću:
“Preuzvišeni Gospodine, ako ove godine po krizmu dodjete u ove župe, vrlo je potrebito da u ovoj župi govorite proti Psovki, Gonjanja, Uskakanja, Nevođenja diece k misi i nemolenja. Gonjanje jim je ovo, momak curu najnepoštenije stojećke, sjedećke, ili ležećke drpulja na sami, ili vidimice i očito na svakom miestu, prid svakom vrstom čeljadi, to kod njih niti je griešno, ni sramotno, ni zamirito, već momku i divojki kano potrebito, i dično. Muškići dok se ne zamomče, ni ženskice dok se ne zacure, dakle dok se ne započnu zamirat, neidu k misi. Ovi župljani vrlo malo mare za molitvu. Psuju obćenito osim Boga i Gospe sve što znaju. Bilo bi vrlo spasonosno da onda udesite Vaš govor u svrhu tih najnovijih pomanjkanja, neka baš iz Vaših usta pastirskih čuju grdobu njihovih zlih običaja”.
Seksualna revolucija prije 60-ih
Da su se stvari ponekad ipak znale oteti kontroli, svjedoči i scena iz serije Ivana Raosa “Prosjaci i sinovi” kada je Vrtirepka zbog gonjanja upala u velike probleme.
Čitav fenomen zanimljiv je jer prikazuje kako su se seksualne granice ipak uspijevale probiti unatoč mentalitetu konzervativnog hrvatskog sela. Sve to događalo se stotinama godina prije seksualne revolucije progresivnog zapadnog svijeta 60-ih godina. Dokaz je to i da je ljubav uvijek ista, samo su načini na koje se ona iskazuje i prakticira različiti.
Unatoč revoluciji, platonskih odnosa i danas je mnogo. U tom smislu, vrijeme gonjanja bilo je u neku ruku možda čak i seksualno progresivnije nego ovo današnje u kojem granice ne postoje. Unatoč tomu, seksulanih odnosa često nedostaje, možda jedim dijelom upravo i zbog te činjenice. Premda se gonjanje može činiti vulgarno, prosto pa čak i perverzno, uspoređujući ovaj običaj s navikama dijela današnje mladeži, mnogi će se složiti da je čitava stvar zapravo bila i pomalo nevina.