Za sve koji se osjećaju zaboravljenima, osamljenima, osjećaju se loše ili su unesrećeni, uveden je sustav hitne telekomunikacijske pomoći. Pritiskom na dojavnu tipku koja dolazi u kompletu s drugim priključcima, korisnik stupa u direktan kontakt s operaterom iz Udruge Prisutnost.
Prisutnost je neprofitna udruga građana čija je zadaća pomoć ljudima koji žive sami. Njihova usluga, koja je, kažu, dostupna svima neovisno o primanjima, posebna je tehnička i telekomunikacijska pomoć koja se temelji na priključku telefona, socijalnog uređaja instaliranog u stanu korisnika i daljinske tipke koju nose oko vrata ili na ruci te računala u dojavnom centru, gdje svakodnevno radi nekolicina mladih operatera. Oni imaju posredničku ulogu između unesrećene osobe koja si sama ne može pomoći i članova njezine obitelji.
Fiksni dio i mobilna tipka
U slučaju nezgode, naglog pogoršanja zdravstvenog stanja ili potrebe za razgovorom, korisnici mogu s operaterima stupiti u kontakt u bilo koje doba dana i noći. Zahvaljujući mikrofonu ili zvučniku, operater uspostavlja s korisnikom govornu vezu neovisno o tome u kojem se dijelu stana nalazi.
“To su obično starije i nemoćne osobe te osobe s invaliditetom, no spektar korisnika je jako širok”, navodi Ana Relota, studentica Učiteljskog fakulteta koja djeluje u Udruzi kao telefonska operaterka.
Objašnjava kako pomažu putem socijalnog alarmnog uređaja – “dakle, imate fiksni dio, koji se priključi u središnji dio stana ili kuće, i prijenosnu mobilnu tipkicu – pritiskom na nju, aparat ozvuči stan i šalje alarm na centralu”, kaže.
Nakon što je prijavljena hitnoća, s korisnikom dogovaraju potrebnu pomoć – u slučaju da se ne čuju putem uređaja, operateri pokušavaju korisnika dobiti na fiksni ili mobilni telefon. Ako ni tada nije uspješno ostvaren kontakt, organizira se pomoć na licu mjesta.
Uvjet je da svaki korisnik ima barem jednu kontakt-osobu – Relota pojašnjava da “bi to trebale biti osobe od povjerenja koje imaju pristup stanu ili kući, tako da u slučaju intervencije vatrogasci ne moraju obijati vrata i stvarati nepotrebne troškove”.
Struja kao uvjet
Drugi uvjet je struja, dakle telefonska linija na koju se priključuje alarmni uređaj. Osim intervencija, ako korisnici žele, u Udruzi im se nudi razgovor s operaterima u slučaju osamljenosti ili samo želje za komunikacijom.
“Imam puno starijih u obitelji koji su sami, zbog čega me ovaj posao privukao”, objašnjava Relota i dodaje kako je usluga svima dostupna jer visina članarine ovisi o primanjima pojedinih korisnika – mjesečno, potrebno je izdvojiti pet posto od iznosa mirovine za ovaj komplet za pomoć.
“Ako je nekome to puno, napiše obrazloženje i objasni zašto želi da mu članarina bude manja – fleksibilni smo”, objašnjava Relota.
Trenutno Prisutnost broji oko 150 korisnika, a ova udruga postoji od 1997. godine. Svi operateri su studenti i mladi ljudi, koji se, kako kaže Relota, “uvijek trude starijim ljudima uljepšati njihove dane”.