Svaka treća prijevara na internetu neriješena: Čuvajte se lažnih poveznica i oglasa
Internetske prijevare sve su zastupljenije, a žrtve su najčešće starije osobe koja nasjednu na lažne linkove i oglase. Policija diljem Hrvatske provodi edukativnu kampanju kako građani zbog kupnje ili kredita preko interneta ne bi ostajali bez novca s računa. Od 1.086 računalnih prijevara u prvih sedam mjeseci ove godine, riješeno ih je tek 376.
Vjerojatno ste, pregledavajući po internetu, ugledali poveznice na tekstove s fotografijama s kojih nas poznata lica pozivaju na ostvarivanje financijske koristi. Ne treba biti previše iskusan za pretpostaviti da nas Emil Tedeschi i Mate Rimac ne pozivaju na ulaganje. Ipak, mnogo je onih koji se daju ‘upecati’ pa uđu u priču i na kraju ostanu bez novca. Takve internetske prijevare sve su češće.
Od 1.086 računalnih prijevara, riješeno tek 376
Sve su češći i lažni oglasi, a cilj je da se dođe do poveznice kojom će prevaranti uzeti naša sredstva. Policija tako rješava slučaj i 81-godišnje Vinkovčanke koja je pokušala dobiti povoljan kredit preko društvene mreže, o čemu smo pisali ovdje.
U prvih sedam mjeseci 2024. godine, prema preliminarnim podacima MUP-a, prijavljena su 1.473 kaznena djela prijevare, dok je u istom periodu razriješeno 1.008 kaznenih djela. Kaznenih djela računalnih prijevara u prvih sedam mjeseci 2024. godine prijavljeno je 1.086, dok je razriješeno tek 376 takvih kaznenih djela, piše Forbes.hr. Vidljivo je stoga da je postotak rješavanja računalnih prijevara nešto manji nego kod klasičnih prijevara.
Čuvajte se lažnih kupaca preko online oglasa
Policija podsjeća i na uobičajene internetske prijevare vezane uz krađe identiteta. Uz njih se vežu pojmovi ‘vishing’, ‘phishing’ i ‘smishing’. U sve tri prevaranti žrtvu pokušavaju navesti da podijeli svoje osobne, financijske ili sigurnosne podatke ili uplate novčana sredstva. U prvom slučaju to rade telefonskim pozivom, u drugom emailom, a u trećem SMS-om. Zbog sve češćih prevara putem interneta, MUP provodi kampanju WEB heroj: ‘Ulovimo lika s weba koji tvoje eure vreba’, o kojoj smo više pisali ovdje. Kako su žrtve prijevare najčešće starije osobe, policija u suradnji s lokalnim udrugama umirovljenika u gradovima diljem Hrvatske provodi edukaciju u sklopu ove kampanje.
MUP navodi kako su po učestalosti prijavljenosti najčešće računalne prijevare u kojima su žrtve prodavale predmete zanemarive vrijednosti na raznim online platformama za oglašavanje. Prevarant bi se pritom pretvarao da želi kupiti proizvod, a na kraju bi poslao link na lažnu stranicu, gdje bi se trebala vidjeti njegova navodna uplata. Umjesto toga, upisom osobnih podataka preko tog linka žrtvi skinu novce s računa. Također, događa se i obrnuto, da je prodavač prevarant koji preko linka navodi žrtve na uplatu te im nakon toga skine novac s računa.