Sumnjate na nepravilnosti? Evo kako i kome možete prijaviti dom za starije
Prošle godine smo ih imali devet, a ove godine imamo 22 inspektora socijalne skrbi koji “češljaju” domove za starije diljem Hrvatske. Čitateljica iz Novog Zelanda nas je pitala kako se uopće prijavljuje dom za starije jer sumnja na nepravilnosti u jednom domu, a iz Ministarstva rada su nam poslali kako izgleda procedura prijave.
Naša čitateljica iz Novog Zelanda (podaci poznati redakciji) javila nam se s pričom i pitanjem kako se u Hrvatskoj uopće prijavljuje pojedini dom za starije, ako korisnici ili članovi obitelji posumnjaju da se događaju nepravilnosti.
“Ako naša intervencija spasi ili poboljša jedan život, vrijedilo je”
Kako nam je ispričala, njena majka bila je korisnica jednog velikog državnog doma u Zagrebu. Dok je njen suprug bio živ nisu imali nikakvih problema, no nakon njegove smrti prebacili su ju u stacionar, odjel za pojačanu njegu, a tada su krenuli problemi.
“Pokazalo se da je njihov način jednako užasan, ali skriven, možda još i gori, pa smo o tome htjeli obavijestiti glavnu inspektoricu socijalne skrbi i njen tim”, piše naša čitateljica.
Prošle godine imali smo intervju s glavnom inspektoricom socijalne skrbi Suzanom Diklić. Od tada do danas njeno je ministarstvo (socijalne skrbi) pripojeno ministarstvu rada pa je na službenim stranicama novog mega ministarstva teško doći do njenog kontakta.
“Mi smo našu mamu u zadnji čas premjestili u drugi dom i brzo se oporavila, ali ima puno ljudi koji možda pate na isti način. Osjećam da je nemoralno neljudski ništa ne napraviti sada kada to više nije naš problem (jer smo mamu izvukli od tamo) i ništa ne napraviti za druge ljude koji nemaju načina da to naprave ili nekog da se bori za njih. Ako naša intervencija spasi ili poboljša jedan život, vrijedno je”, poručuje naša čitateljica.
Evo kako prijaviti dom za starije u Hrvatskoj
Poslali smo upit Ministarstvu rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike kako se u Hrvatskoj uopće prijavljuju nepravilnosti u domovima te ih upozorili da te informacije nisu jasno istaknute na stranicama Ministarstva.
Evo što su nam odgovorili, postoje dvije vrste prijava:
- Prijave koje se odnose na moguće nepravilnosti u radu pružatelja socijalnih usluga, građani mogu dostavljati Samostalnom sektoru za upravni i inspekcijski nadzor u socijalnoj skrbi putem adrese elektroničke pošte: [email protected]
- Ako se radi o prijavi u odnosu na ostvarivanje pojedinog prava ili usluge onda su to predstavke koje se dostavljaju na mail [email protected]
Broj inspektora narastao s devet na 22
Početkom prošle godine u ilegalnom obiteljskom domu u Andraševcu došlo je do požara u kojem je smrtno stradalo šestero korisnika. A onda smo u rujnu imali još jedan požar u domu za starije u Dugom Ratu gdje su smrtno stradale dvije osobe. Kako je godinu obilježio lockdown, bilo je još puno vijesti iz domova za starije koje su punile medijske stupce crne kronike.
Ministarstvo je prošle godine imalo devet inspektora socijalne skrbi, ali u međuvremenu je brojka narasla na 22. Ministarstvo smo pitali imaju li savjet za građane, odnosno na što točno obratiti pozornost kada sumnjaju na nepravilnost i kako im mogu pomoći u sastavljanju iste:
“Ukoliko građani žele prijaviti moguće nepravilnost i u pružanju socijalnih usluga od strane pružatelja usluga o kojima imaju saznanja, važno je da budu konkretni i jasni te točno napišu na što se odnosi pritužba (kvalitetu usluge, njegu, prehranu, skrb, odnos osoblja prema korisnicima i slično) i na kojeg pružatelja se pritužba odnosi (točan naziv pružatelja usluge i adresu)”, odgovorili su iz Ministarstva.
Koliko nadzora se uopće obavlja?
Ministarstvo smo zamolili i za podatke o obavljenim nadzorima u 2020. godini, kao i o obavljenim nadzorima u ovoj godini.
Tako su prošle godine (s devet inspektora) obavili 380 inspekcijskih nadzora nad svim pružateljima socijalnih usluga (dakle, u domovima za starije manje od 380).
Ove godine, do 8. veljače imaju 56 inspekcijskih nadzora, ali kažu da je do kraja veljače planirano provođenje još “oko 50 nadzora”.
“Nepravilnosti koje su najčešće utvrđene prilikom provođenja inspekcijskih nadzora odnose se na pružanje usluge većem broju korisnika nego li je to utvrđeno licencijom, nedostatak i/ili nekvalificiranost potrebnog osoblja, nepravilnosti u odnosu na opremljenost prostora i slično”, pojašnjavaju iz Ministarstva rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike.