Stižu nova pravila o vozačkim dozvolama; neće se svidjeti starijima od 65
Europska unija uvodi digitalne vozačke dozvole i omogućuje državama članicama da skrate razdoblje njihove valjanosti osobama starijima od 65 godina. Platforma AGE Europe upozorava kako takve mjere predstavljaju dobnu diskriminaciju i nisu znanstveno utemeljene.

Foto: Canva
Europski parlament i Vijeće EU postigli su dogovor o novim pravilima vezanim uz vozačke dozvole, čiji je cilj modernizacija sustava i povećanje sigurnosti na cestama. Najveća novost je uvođenje digitalne vozačke dozvole, koja će vozačima biti dostupna putem mobilnih uređaja, dok će fizička verzija i dalje ostati opcija na zahtjev, o čemu više možete pročitati ovdje.
Digitalne dozvole i novo pravilo za 65+ vozače
Među izmjenama koje su izazvale najviše rasprava je mogućnost država članica da za vozače starije od 65 godina propišu kraće razdoblje valjanosti vozačke dozvole. Time bi se, uz već postojeće liječničke preglede u nekim zemljama, uvele dodatne obveze koje pogađaju isključivo ovu dobnu skupinu.
Na takvu odredbu reagirala je AGE Platform Europe, krovna organizacija koja okuplja udruge za prava starijih osoba iz cijele Europske unije. U svojoj objavi upozorili su kako bi uvođenje automatskih dobnih granica bez individualne procjene sposobnosti za vožnju moglo predstavljati oblik diskriminacije temeljem dobi.
– Takve mjere nisu utemeljene na znanstvenim dokazima koji bi opravdali automatsko smanjenje valjanosti vozačke dozvole nakon određene dobi. Umjesto toga, potrebna je individualna procjena sposobnosti, neovisno o godinama života, poručili su iz AGE Europe.
Organizacija podsjeća kako mnoge starije osobe i dalje aktivno, odgovorno i sigurno sudjeluju u prometu, te da bi neosnovana ograničenja mogla imati negativne posljedice za njihovu mobilnost, samostalnost i kvalitetu života.
Nova pravila o vozačkim dozvolama još nisu stupila na snagu, a države članice imat će rok od pet i pol godina za njihovu primjenu. Očekuje se da će svaka zemlja odlučiti hoće li i na koji način primijeniti odredbu o kraćem trajanju dozvola za starije vozače.
Stariji vozači u Hrvatskoj: aktivni unatoč statistikama
Anketa provedena na portalu Mirovina.hr pokazala je da 65 posto čitatelja starijih od 65 godina redovito vozi automobil, dok 14 posto vozi povremeno, a 8 posto ih ne vozi zbog zdravstvenih razloga.
Unatoč aktivnom sudjelovanju u prometu, statistike pokazuju da su stariji vozači uključeni u značajan broj prometnih nesreća. U prvih sedam mjeseci 2024. godine, osobe starije od 65 godina skrivile su 2.688 prometnih nesreća, u kojima je bilo 779 nastradalih osoba. U istom razdoblju, 24 osobe iz ove dobne skupine smrtno su stradale u prometu.
Dok EU nastoji modernizirati sustav vozačkih dozvola i povećati sigurnost na cestama, važno je osigurati da nove mjere ne dovode do diskriminacije određenih skupina građana. AGE Europe apelira na individualnu procjenu sposobnosti za vožnju, umjesto uvođenja općih dobnih ograničenja, kako bi se očuvala mobilnost i samostalnost starijih osoba.
U Hrvatskoj, gdje značajan broj umirovljenika i dalje aktivno sudjeluje u prometu, bit će ključno pažljivo razmotriti primjenu novih EU pravila kako bi se postigla ravnoteža između sigurnosti na cestama i prava starijih građana.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.