Slijepe osobe u prometu: ‘Raskrižja i rupe od radova posebna su opasnost’
Snalaženje u javnom prometu poseban je izazov za slijepe i slabovidne osobe. Kako bi im se omogućila veća prometna sigurnost i pristupačnost, Savez slijepih i HAK organizirali su javnu tribinu. Kao pozitivan primjer iz prakse, stručnjak Bruno Tot istaknuo je govornu najavu autobusnih linija u Splitu. Suradnja s Gradom Zagrebom je, kazali su stručnjaci, dobra, dok su pješaci koji slabije vide ipak istaknuli pojedina raskršća kao problem, jer nisu dovoljno opremljena za prelazak osoba koje se kreću sporije. Isto tako, rupe od građevinskih radova na putu posebna su opasnost.
Poseban izazov za slijepe osobe u prometu je savladavanje brojnih prepreka koje ne vide. Javna tribina ‘Vidljivi koraci za sigurniji i pristupačniji promet’ održana je ovih dana u organizaciji Hrvatskog saveza slijepih, a u sklopu projekta kojeg sufinancira Hrvatski autoklub. Cilj je podići svijesti o osobama s oštećenjem vida u javnom prometu te povećati pristupačnost javnog prometa i gradskog prijevoza.
Pozitivna iskustva u suradnji s Gradom Zagrebom
O ovim izazovima govorili su stručnjaci iz Hrvatskog saveza slijepih, predstavnici ZET-a, prometni stručnjaci, ali i osobe s oštećenjem vida koje su ispričale s kakvim se sve izazovima nose. Rezultate istraživanja ‘Osobe s oštećenjem vida tijekom kretanja javnim površinama, u prometu i javnom prijevozu’ prezentirala je edukacijska rehabilitatorica Antonija Papić.
Mogla su se čuti pozitivna iskustva suradnje s Gradom Zagrebom i njegovim ustanovama oko povećanja pristupačnosti javnih površina te uklanjanja teškoća koje ometaju osobe s oštećenjem vida u sigurnom i samostalnom kretanju. Isto tako, članovi zagrebačke Udruge slijepih Zagreb dali su svoje mišljenje.
Problematična raskrižja kao izazov za sporije pješake
Bruno Tot, stručnjak za pristupačnost i asistivnu tehnologiju, predstavio je tehnološka rješenja. Istaknuo je, između ostaloga, govornu najavu autobusnih linija u gradu Splitu kao primjer pozitivne prakse u Hrvatskoj. Izvanredni profesor s Fakulteta prometnih znanosti, dr.sc. Marko Periša ukazao je važnu ulogu korisnika pri razvoju novih tehnologija i njihovoj implementaciji.
Građani su ukazali na problematična raskrižja u Zagrebu, poput onog između Zvonimirove i Šubićeve koje predstavlja izazov za osobe koje se sporije kreću te ga je potrebno dodatno opremiti. Kretanju slijepih osoba poteškoće stvaraju i rupe nakon građevinskih radova, a zbog kojih nerijetko dolazi do ozljeda. Uz to, stručnjaci su istaknuli važnost nošenja bijelog štapa, kako bi slijepe i slabovidne osobe bile bolje primijećene u prometu.
O pametnom štapu koji se spaja s mobitelom i tako pomaže slijepim osobama da detektiraju prepreke na putu, ispričao nam je ranije predsjednik karlovačke Udruge slijepih USKA, Mirsad Bećirović, o čemu više možete pročitati ovdje.