Sjećate li se Stojadina? Automobil iz Kragujevca bio je često viđen na našim cestama
Zastava 101 proizvodila se u Kragujevcu od 1971. pa sve do 2008. godine. Stojadin, kako su ga kolokvijalno zvalo, bio je uz Fiću i Jugića jedan od najpopularnijih automobila u bivšoj Jugoslaviji. Bio je prostran, ekonomičan i jeftin, što je tada bilo izrazito atraktivno.
Kada se spomene automobil koji je ostavio neizbrisiv trag u povijesti bivše Jugoslavije, malo koji model može konkurirati legendarnom Zastavi 101. Legendarni Stojadin, kako su ga mnogi iz milja zvali, proizvodio se od 1971. godine u tvornici Zavodi Crvena Zastava u Kragujevcu u Srbiji, zamijenivši tako popularnog, ali tehnološki manje naprednog Fiću.
No, baš kao i Fićo, Stojadin je rađen po istom receptu – praktični dizajn i pristupačna cijena. Upravo je zbog te dvije stavke brzo osvojio srca vozača na području bivše Jugoslavije. Bio je to automobil koji je obiteljima koristio za putovanja na more, u kojem su se mladi učili voziti, a i kojeg su koristili policajci, vatrogasci, hitna pomoć i ostale službe.
Motorizacija Zastave 101 varirala je tijekom godina proizvodnje, ali su često korišteni četverocilindrični benzinski motori. Najčešći motor bio je 1.1 litarski motor koji je proizvodio oko 58 konjskih snaga, što je za tadašnje vrijeme bilo sasvim dovoljno za gradsku vožnju, ali i izlete do Jadrana. Kasnije su se pojavile i verzije s većom zapremninom motora i većom snagom, što je predstavljalo korak naprijed prema modernizaciji.
Kvaliteta izrade nije bila na visokoj razini, čak i za to vrijeme, ali to većinu vozača ni nije bilo briga. Stojadin je imao jednostavnu mehaniku što je olakšavalo održavanje i popravke, a također se mogao pohvaliti i relativno prostranom unutrašnjosti. Stojadin se, vjerovali ili ne, proizvodio čak do 2008. godine, a za vrijeme njegovog životnog vijeka, proizvedeno je preko milijun i 270.000 primjeraka.
Zastave 101 i danas se mnogi rado sjećaju, a tvrdi se i da je upravo taj model bio simbol ekonomskog napretka Jugoslavije. Bilo kako bilo, uz Fiću i Jugića, Stojadin je svakako duboko usađen u automobilističku povijest druge polovice 20. stoljeća.