Kako su se umirovljenici izborili za produljenje vozačke dozvole bez liječničkog pregleda
Statistike prema kojima stariji od 65 godina predstavljaju najveći rizik na prometnicama poslužile su iznova kao argument za prijedlog da ih se šalje na obavezni zdravstveni pregled. Srećom i zalaganjem umirovljenika, takav pokušaj još je jednom zaustavljen, no lobi interesnih skupina nikada ne spava pa mnogi strahuju od novih pokušaja.
Dolaskom nove vlasti lani se u Hrvatskoj još jednom pojavio prijedlog o obaveznom liječničkom pregledu za vozače starije od 65 godina u sklopu izmjena i dopuna Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Među umirovljenicima ova politička inicijativa iza koje, vjeruju mnogi, stoji moćni liječnički lobi, izazvala je burne reakcije ne samo zbog diskriminacije, nego i dodatnog udarca po novčaniku, s obzirom da takvi pregledi koštaju oko 600 kuna. O toj temi razgovarali smo sa Savanom Tomaševićem, glavnim urednikom Matice umirovljenika koja se zajedno sa Sindikatom umirovljenika oštro suprotstavila spriječivši odluku koja se nastojala provući mimo očiju javnosti.
Brojna skupina na kojoj se da fino zaraditi
Preko Nacionalnog vijeća za umirovljenike i starije osobe oštro smo se suprotstavili zajedno sa sindikatom, na tu temu sastali smo se i s predsjednikom Vlade te ga upozorili na problem. Izmjene i dopune Zakona su usvojene, ali bez ove diskriminirajuće odredbe po godinama tako da dobne granice nema. Istu borbu vodili smo i prethodnih godina. Naime, tijekom 2015. godine uveden je obavezni liječnički pregled za osobe starije od 65 godina, ali je onda povučen tijekom 2016. da bi ga onda opet pokušavali progurati lani. I mene je u tom trenutku zahvatilo pa sam morao ići na pregled. Smatramo kako je riječ o nepotrebnom trošku za koji nema opravdanja jer su stariji vozači oprezniji i iskusni. Nisu rizična kategorija kako to neki tumače prema statistikama, koje se zapravo više odnose na pješake i bicikliste, a ne vozače automobila. Jasno je kako se ovdje radi o liječničkom lobiju, prvenstveno medicine rada jer se tu s obzirom na broj umirovljenika može fino zaraditi. Teško je znati što će se događati dalje, to se nikad ne zna, jer kako se formiraju Vlade tako se to odražava i na ovu problematiku” – kaže Savan Tomašević iz Matice umirovljenika Hrvatske.
Tomašević dodaje kako su tu liječnici opće prakse koji bi trebali upozoriti osobu ako njezino zdravstveno stanje više ne dozvoljava upravljanje vozilom, što čine i sami članovi obitelji. Ujedno je to i zakonska obveza prema policiji, definirana člankom 233. Zakona koji kaže, između ostaloga, da ako utvrdi da vozač boluje od bolesti ili ima invalidnost radi koje više nije sposoban sigurno upravljati vozilom, liječnik koji je obavio pregled ili je liječio vozača te izabrani liječnik dužan je, uz upozorenje bolesniku, o tome obavijestiti policijsku upravu ili postaju.
Da stariji vozači suvereno barataju volanom i odlično se snalaze na cestama dokazali smo i vožnjom sa 78-godišnjom Olgicom Horvatić o čemu smo snimili video te pritom skoro imali sudar s mlađom vozačicom.
A što kažu statistike?
Čak 50 posto osoba starijih od 65 godina ima problema s orijentacijom i kretanjem, a među zdravstvenim tegobama česte su smetnje s vidom i demencija. Prema najnovijim policijskim statistikama u Hrvatskoj, 54 posto smrtno stradalih pješaka osobe su starije od 65 godina. Također, njih više od 70 posto uzrokuje prometne nesreće u kojima sudjeluju. Isto tako, umirovljenici predstavljaju veću opasnost na prometnicama kao vozači zbog sporije reakcije, zbog koje su posebno ugroženi i kao pješaci dok prelaze cestu. S druge strane umirovljenici tvrde da tomu nije tako jer se brojke izvrću u korist interesnih skupina te se odnose u najvećoj mjeri na pješake.
Kako produljiti vozačku dozvolu
Kako biste produljili vozačku dozvolu, trebate otići u policijsku upravu, odnosno postaju i podnijeti zahtjev kojeg će na obrascu ispuniti službenik na šalteru. Ponijeti trebate jednu fotografiju veličine 35×45 mm te dokaz o uplati upravne pristojbe od 15 kuna. Uplata se može obaviti putem uplatnice ili Internet bankarstva, pri čemu pod opis plaćanja treba navesti “državne upravne pristojbe”, a uplatiti na IBAN državnog proračuna HR1210010051863000160, model HR64, poziv na broj 5002-713-OIB.
Upravnu pristojbu u iznosu od 15 kuna moguće je uplatiti i u državnim biljezima. Također, obavezni ste priložiti i dokaz o uplati 151 kune za obrazac vozačke dozvole izdan u redovnom postupku, 200 kuna za ubrzani, odnosno 450 za žurni postupak, putem uplatnice koja se podiže u policijskoj upravi/postaji, općom uplatnicom ili putem Internet bankarstva na isti račun državnog proračuna, ali na model HR65 te poziv na broj 7005-477-OIB. Fotografiju nije potrebno priložiti ukoliko je podnositelju zahtjeva u proteklih pet godina izdana elektronička isprava ili osobna iskaznica koja sadržava OIB, za čije je izdavanje priložena fotografija, a izgled osobe nije bitno promijenjen. Zahtjev za izdavanje vozačke dozvole može se predati i elektroničkim putem sustava e-Građani.