Prisjetili smo se pet kultnih automobila koji su obilježili 20. stoljeće na našim prostorima
Iako nekadašnji automobili nisu imali mnogobrojne sigurnosne i “luksuzne” značajke kao danas, ljudi su se i dalje vozili. Ceste su bile preplavljene “jugićima”, “fićekima”, a tu i tamo se znao vidjeti pokoji Golf. Kako bi se prisjetili takvih vremena, donosimo pet kultnih automobila koji su obilježili 20. stoljeće na našim prostorima.
Volan bez serva, spuštanje prozora na “žgance” i nedostatak klima uređaja, bili su svakodnevica u automobilima prošlog stoljeća. Danas se vozimo mnogo luksuznije i ugodnije, no mnogi bi ipak rekli da su stari automobili imali dušu.
Bilo kako bilo, odlučili smo se prisjetiti pet automobila koji su stekli slavu na domaćim prometnicama u 20. stoljeću.
1. Volkswagen Golf 2
Kakva bi bila lista kultnih automobila, bez da spomenemo “dvicu, duju ili dvojku”. Druga generacija popularnog Golfa predstavljena je sad već davne 1983. godine. Osim što se proizvodila u Wolfsburgu, Bruxellesu, New Stantonu, Puebli, Uitenhageu i Grazu, Golf 2 proizvodio se od 1985. do 1992. i u susjedstvu – u Tvornici Automobila Sarajevo.
Riječ je o uistinu legendarnom automobilu koji je bio dječački san mnogih, a nerijetko ga se i danas zna vidjeti u “misijama” dostavljanja pizze.
2. Zastava 750
Zastava 750, poznatiji pod nadimkom Fićo ili Fićek, smatra se ikoničnim simbolom Jugoslavije. Proizvodio ga je srpski proizvođač automobila i vatrenog oružja Zavodi Crvena zastava od 1955., pa sve do 1985. godine.
Neminovno je da je bilo riječ o vozilu napravljenom za široku motorizaciju Jugoslavije, pa je Fiću koristila tadašnja milicija, hitna pomoć, vojska, a znalo ga se vidjeti i u autoškolama. Fićo je, podsjetimo, bio napravljen po licenci Fiata 600, pa se može reći da je imao i zapadne korijene.
3. Yugo 45
Zastava je proizvodila i Yugo 45, popularnu jugoslavensku izvedenicu Fiata 127. Proizvodnja je pokrenuta 1980. godine u Kragujevcu te je trajala sve do studenog 2008. godine. Izvozilo ga se u mnoge europske zemlje, pa čak i SAD, gdje je Jugić bio najjeftiniji automobil na tržištu s cijenom od ispod 4.000 dolara.
Iako je za tadašnje vrijeme bilo riječ o automobilu koji je za jeftinu cijenu davao štošta toga, u Americi je postao predmet sprdnje. Pojavljivao se u mnogim filmovima, glazbenim spotovima, a Zabranjeno Pušenje je čak nazvalo jednu pjesmu po legendarnom Jugiću.
4. Zastava 101
Zastava 101, odnosno popularni Stojadin, proizvodio se u Kragujevcu od 1971., pa sve do 2008. godine. Riječ je o modelu temeljenom na Fiatu 128, koji je prema mnogima bio “Golf prije Golfa”. Imao je pet vrata, a cjenovno je bio mnogima prihvatljiv. Stojadin se dan danas može vidjeti kao taksi vozilo na ulicama Kaira u Egiptu.
Mercedes-Benz W123
Oni koji su radili vani ili pak bili dobro “potkovani”, vozili su upravo Mercedes W123. Riječ je o pravoj Njemačkoj limuzini koja se proizvodila 1975. do 1986. godine, a za kojom su mnogi okretali glave kad bi prošla na cesti.
Mercedes W123 dobio je titulu jednog od najizdržljivijih automobila ikad proizvedenih, zbog toga se skroz do ranih 2000-ih mogao vidjeti kao glavno taksi vozilo. Nakon što su prešli i po milijun kilometara, ove se Mercedese slalo u Afriku i zemlje trećeg svijeta, gdje ih se još “guralo” do krajnjih granica.