Online seniori umirovljenike uvode u digitalni svijet: ‘Veliku pozornost posvećujemo prijevarama’

Ivana Moslavac
10. studenoga 2024.
Novosti
A- A+

Mnogim umirovljenicima potrebna je pomoć u vezi ‘kretanja’ svijetom tehnologije. Zato Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu već četiri godine provodi projekt ‘Online seniori’ i to uz potporu Grada Zagreba. Koordinatorica projekta ‘Online seniori’ Diana Čabrilo za portal je istaknula česte poteškoće s kojima se susreću osobe treće životne dobi kao i savjete za umirovljenike kako bi se na internetu osjećali sigurno. U sklopu projekta provode se i predavanja te individualne konzultacije za korisnike domova za starije osobe, čime ih se uvodi u digitalni svijet.

Online senioru

Predavanje u sklopu projekta ‘Online seniori’ | Foto: Duštvo za komunikacijsku i medijsku kulturu

Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu uz potporu Grada Zagreba već četiri godine provodi projekt ‘Online seniori‘. U sklopu projekta DKMK umirovljenicima se u domovima drže predavanja o digitalnom svijetu gdje ih se upoznaje s terminologijom digitalnog svijeta, najjednostavnijim radnjama na pametnom, običnom telefonu ili laptopu do upoznavanja sa sustavom e-građani, skeniranjem i naručivanjem taksija putem platformi. Koordinatorica projekta ‘Online seniori’ Diana Čabrilo navela je česte poteškoće s kojima se susreću osobe treće životne dobi, a također je dala i savjete za svim umirovljenicima.

Često misle da ne mogu nasjesti na prevaru

Iz DKMK-a su istaknuli kako je većina umirovljenika udaljena od svojih obitelji i svoje mobilne uređaje koristi za komunikaciju glasovnim ili videopozivom, tako da je najčešća tema individualnih konzultacija uporaba aplikacija za videopozive i sigurno uspostavljanje kontakta. Naveli su kako društvene mreže starijim građanima omogućuju održavanje društvenih veza i socijalizaciju.

Umirovljenik tipka jednim prstom po mobitelu
Pokušaj prevare doživjelo oko 50 posto umirovljenika: 'Imati toliko godina i biti tako glup...'

Njihovo sudjelovanje na društvenim mrežama može varirati od pasivnog ponašanja poput čitanja objava i diskusija sve do aktivnog sudjelovanja koje uključuje objavljivanje sadržaja, pisanje blogova i slanje poruka. Glavna motivacija za korištenje društvenih mreža su razonoda, socijalni kontakt te pružanje i dobivanje socijalne potpore.

– Kada održavamo predavanja o društvenim mrežama veliku pozornost posvećujemo prijevarama koje lukavo vire iz privatnih poruka, objava, statusa i komentara. Upozoravamo ih da nikako ne ulaze u bilo kakve poveznice koje su zaprimili, čak putem običnog SMS-a. Nastojimo im na slikovit način prikazati kako to ustvari izgleda u stvarnom životu stoga uz svako upozorenje dajemo puno primjera koje smo i sami doživjeli, navela je koordinatorica projekta.

Diana Čabrilo je objasnila kako osobe starije životne dobi nerijetko misle da nikada ne bi nasjele na bilo kakvu vrstu prevare jer napadača percipiraju kao neugodnu osobu primjetno mutne pozadine dok su to uvijek iznimno ljubazne, empatične i naizgled susretljive osobe koje iskorištavaju njihovu usamljenost. Novčane prevare događaju se učestalo, a najčešće putem SMS poruka i mailova, o čemu smo pisali ovdje.

Važnost lekcije prepoznavanja dezinformacija

Koordinatorica projekta naglasila je primjer koji je aktualan u posljednje vrijeme, a to je poruka s pozivnog broja 092 koja sadrži poveznicu za ispunjavanje podataka o paketu koji je osoba navodno naručila. Također je navela kako su česti pozivi ‘policijskih ili bankovnih službenika’ koji pomoću uvjerljivih narativa dolaze do bankovnih računa žrtve.

Računalna prevara, haker s kapuljačom i rukama iza glave
Prevaranti se koriste imenom još jedne banke: Obratite pažnju na nekoliko stvari

– Umirovljenike potičemo da s nama podijele i prijave svaki pokušaj prevare. Često ih znaju zainteresirati i ‘revolucionarni lijekovi’ preporučeni od strane ‘vodećeg doktora u Europi’, stoga je važna lekcija predavanja i prepoznavanje dezinformacija. Iako mnogi smatraju da je ‘sve što pročitaju na internetu laž’ ipak ih zaintrigira personalizirani oglas koji upravo predstavlja njihove potrebe. Učimo ih na što treba obratiti pozornost kako bi prepoznali lažnu vijest, ali i kako uočiti fotografije generirane pomoću umjetne inteligencije, navela je Čabrilo.

Istaknula je i da veliku poteškoću umirovljenicima predstavljaju i oglasi koje ne mogu ukloniti s ekrana. Zbog toga često znaju instalirati nepotrebne aplikacije i tako ih nastoje educirati korak po korak, na stvarnim primjerima te im prikazati primjerice gdje se na ekranu nalazi mjesto na koje je potrebno ‘kliknuti’ kako bi ugasili oglas.

Iz DKMK-a jasno je kako je starijim osobama koje nisu toliko vješte s novim tehnologijama vjerojatno teže shvatiti koliki doseg i učinak mogu imati izjave, fotografije, način izražavanja i sve ostale informacije koje se objave u virtualnom svijetu. Tako naglašavaju da u im je u projektu bitno osvještavanje o načinu komunikacije, korištenju emotikona, statusa i granica u dijeljenju vlastitog sadržaja, ostavljanju digitalnog traga u virtualnom svijetu, upravljanju svojim računima, kreiranju snažnih lozinki i pristanku na ‘kolačiće’.

Svaki zadnji petak u mjesecu posjećuju umirovljenike

Koordinatorica Diana Čabrilo istaknula je da se umirovljenike tijekom projekta uči odgovornom korištenju društvenih mreža i pravilima ponašanja na internetu, tzv. netiquette. S ciljem kvalitetnog korištenja društvenih mreža, na predavanjima razgovaraju i o značenju i ulozi algoritama. Istaknula je kako umirovljenicima često smetaju ponavljajuće vijesti iz svijeta politike i crne kronike stoga ih je dobro naučiti kako da utječu na algoritme i kako da prijave uznemiravajući sadržaj.

– Bez obzira na trajanje projekta, svaki zadnji petak u mjesecu posjećujemo umirovljenike i održavamo individualne konzultacije na kojima im pomažemo sa svim poteškoćama s kojima se susreću na malim i velikim ekranima. Plan nam je nastaviti s konzultacijama i predavanjima u više zagrebačkih domova za starije osobe, otkrila je koordinatorica projekta ‘Online seniori’ koja je istaknula što savjetuje osobama starije životne dobi kako bi bili sigurni tijekom ‘kretanja’ internetskim prostorom.

Savjeti za sve osobe starije životne dobi

Jedan od prvih savjeta umirovljenicima je da ne otvaraju poveznice (plavi podcrtani tekst) iz SMS poruka i e-pošte nepoznatih pošiljatelja ili s objava sumnjivog autora na društvenim mrežama, da se ne javljaju na brojeve koji nemaju hrvatski pozivni broj (osim ako očekuju poziv iz neke strane države), da svoje podatke i lozinke ne dijele ni s kim te da je poželjno da im lozinka bude snažna (da koriste mala i velika slova, brojeve i znakove kao i da s vremena na vrijeme promijene lozinku.

SMS poruka
Novi pokušaj prevare putem SMS poruke: Ako vam stigne, ne otvarajte je

– Aplikacije preuzimajte isključivo pomoću aplikacije Trgovina Play koja je najčešće tvornički instalirana na vašem pametnom telefonu, koristite antivirusni program kojeg također možete preuzeti putem aplikacije Trgovina Play, a na društvenim mrežama prihvaćajte samo osobe koje poznajete. Zaštitite svoju privatnost tako da samo vaši prijatelji mogu vidjeti vaše informacije i objave.

Prije nego podijelite neku informaciju koju ste uočili ili zaprimili, provjerite je li istinita. Korištenje velikih slova smatra se vikanjem, a umjesto velikih slova pojačajte svjetlinu ekrana na zastoru kojeg ćete povući s vrha ekrana i u postavkama telefona uvećajte slova, savjetovala je koordinatorica projekta koja je za kraj umirovljenicima poručila da se ne trebaju sramiti pitati za pomoć.

Copy link
Powered by Social Snap