Od industrijskog diva do povijesne uspomene: Ovo je bila Jugoplastika

Matej Markovinović
4. veljače 2024.
Novosti
A- A+

Jugoplastika, osnovana 1952. godine u Splitu, ostaje simbol industrijalizacije i razvoja sintetske kemijske industrije u Dalmaciji. Od inovacija u tehnologiji prerade PVC-a do suradnje s globalnim divovima poput Adidasa, Jugoplastika je utrla put industrijskom napretku u regiji. Međutim, unatoč svom značajnom doprinosu i sportskim uspjesima, krajem 20. stoljeća tvrtka se suočila s teškoćama koje su rezultirale stečajem i krajem jedne ere.

Jugoplastika. Foto: AD Plastik

Jugoplastika je utemeljena 1952. godine u Splitu te i dan danas predstavlja ključni kamen temeljac sintetske kemijske industrije i industrijalizacije Dalmacije. Ovaj gigant u proizvodnji plastičnih masa i tekstilnih proizvoda nastao je osamostaljenjem iz Jugovinila, koji je osnovan radi potrebe finalizacije poluproizvoda i proizvodnje robe široke potrošnje.

Suradnja sa svjetski poznatim tvrtkama

Naime, kako piše Tehnička Enciklopedija, Jugoplastika je svoje početke obilježila podjelom na četiri osnovna pogona – Konfekcija, Galanterija, Obuća i Termoprerada, koji su činili temelj za kasniji rast i razvoj. U 1955., proizvodnja se temeljila na preradi PVC sirovina, dok je izvoz započeo već 1954. godine.

Preseljenjem na novu lokaciju u Splitu 1957., Jugoplastika je doživjela ubrzani razvoj. Do 1965., izgradilo se čak 19.545 metara kvadratnih industrijskih pogona i nabavila oprema za nove tehnologije preradbe, što je dodatno poboljšalo poslovanje ove tvrtke. U tom razdoblju, Jugoplastika je zapošljavala više od 1.100 radnika, a do 1977. broj zaposlenih narastao je na preko 2.100.

Osim toga, Jugoplastika se istaknula uvođenjem inovativnih tehnologija kao što su brizganje i ekstruzija polietilena, proizvodnja PVC granulata, tehnologija poliestera i vakumiranja za potrebe automobilske industrije. Suradnja s velikim europskim tvrtkama poput Citroëna, Renaulta, Volkswagena i Adidasa, omogućila je Jugoplastici da postane važan igrač na međunarodnom tržištu te da se za nju zna i izvan granica Jugoslavije.

Ovo je povijest TOZ-a, tvrtke čije su olovke koristili svi školarci, a koja je sada pred zaključenjem stečaja

Sve je završilo u stečaju

Sedamdesetih godina postavljene su osnove nove poslovne organizacije, a osamdesetih je uslijedila modernizacija s novim objektima i proširenjem proizvodnje. Zahvaljujući tim proširenjima, Jugoplastika je tada zapošljavala oko 13.000 radnika i proizvodila preko 3.000 različitih proizvoda.

No, ono po čemu nešto mlađe generacije pamte Jugoplastiku, upravo je njezina uloga u sportskom svijetu. Godine 1967. godine, tvrtka je preuzelo Košarkaški klub Split, poznat kasnije kao KK Jugoplastika, koji je ostvario značajne sportske uspjehe, uključujući osvajanje tri uzastopna europska prvenstva.

Usprkos svim uspjesima, početkom 90-ih pripremljen je koncept reorganizacij tvrtke na principu grupacije, a proces privatizacije započeo je 1993. pod nazivom Diokom. Godine 2000. pokrenut je stečaj, a tvorničke zgrade su minirane i porušene 2004. Danas od nekadašnjeg giganta preostaje samo AD Plastik, bivši pogon Autodijelovi, svjedočeći o nekadašnjoj veličini i važnosti Jugoplastike u industrijskoj povijesti Dalmacije i Hrvatske.

Popularno
Copy link
Powered by Social Snap