Novinski oglasi kakvi su nekad bili: Jedna izložba posebno će vas nasmijati i vratiti u neka druga vremena
U Državnom arhivu u Slavonskom Brodu otvorena je izložba novinskih oglasa pod nazivom ‘Sve dam – samo da prodam!’ Riječ je o izabranim oglasima iz dugog vremenskog razdoblja koji pokazuju neke životne navike, obrasce ponašanja, ali i stereotipe koji bi danas izazivali osudu. Izložba je besplatna i otvorena do 30. rujna.
Mnogi od nas sjećaju se novinskih oglasa. Kupi, prodaj, uzmi, daj, u vrlo kratkoj formi, ponekad i s malom sličicom. Iako novinski oglasi još uvijek postoje; dapače, moguće je kupiti Plavi oglasnik na kioscima, digitalizacija je znatno utjecala i na njih. Sad se sve nudi online, s detaljnim opisima, velikim brojem fotografija i cijenom. Doslovno, kao da gledamo taj predmet, nekretninu ili uslugu ispred sebe.
Državni arhiv u Slavonskom brodu je povodom Međunarodnog tjedna arhiva iz svoje građe na svjetlo dana izvukao 320 probranih oglasa, a arhivisti su ih pretočili u izložbu naziva “Sve dam – samo da prodam!”
– Izložba ima dosta zanimljivih oglasa jer smo htjeli da ona bude malo veselijeg i opuštenijeg karaktera. Cilj izložbe je bio prikazati razvoj oglasa u našem lokalnom tisku, a birali smo one oglase koji se po svom sadržaju ističu nad drugima. Prvi oglasi koje smo pokazali na izložbi nastali su 1894. u Posavskoj Hrvatskoj. Inače, na hrvatskom prostoru prvi novinski oglasi pojavljuju se u novinama Ljudevita Gaja (“Novine horvatske” i “Ilirske narodne novine”), istaknuo je na otvorenju jedan od autora izložbe Mislav Radošević.
Naravno, slavonskobrodski arhiv ima puno više oglasa od prikazanih. Bogata zbirka novina i časopisa broji više od 2.500 izdanja u papirnatom obliku, a na raspolaganju je i 10.000 digitalnih predložaka. Pravo vrelo za različite oglase. Stoga nije ni čudno što su izloženi samo odabrani.
– Sama izložba sastoji se od 21 izložbenog panoa koje smo podijelili u 11 različitih kategorija, s obzirom na teme: Bračni i obiteljski život; Higijena, zdravlje i ljepota; Hrana i piće; Izgubljeno – nađeno; Kontakti; Kupujem – prodajem; Nekretnine; Posao; Ugostiteljstvo; Usluge; Razno. Oglase smo birali prema zanimljivosti tako da je to možda i subjektivan izbor jer smo birali ono što je nama bilo zanimljivo. Imamo široku paletu oglasa, njih oko 320, rekao je arhivist i drugi autor izložbe Joakim Čičić.
Naglasio je kako se i kroz prikazane oglase može vidjeti koliko se društvo promijenilo od prijelaza iz 19. u 20. stoljeće do danas. Tada je, naime, pri zapošljavanju bila uobičajena diskriminacija prema spolu, vjerskoj pripadnosti, bračnom statusu. Bio je normalan i rad djece, a alkohol se reklamirao kao blagotvoran za zdravlje. No, da vam ne otkrijemo sve, pogledajte galeriju fotografija koju smo pripremili u suradnji s Arhivom ili posjetite izložbu koja će trajati do 30. rujna. Izložbu je moguće pogledati potpuno besplatno radnim danom od 8 do 14 sati.