Krađa autorskih prava na Internetu: kako se boriti za očuvanje intelektualnog vlasništva
Privatnost na Facebooku zajamčena je ukoliko se korisnik sam pobrine za zaštitu svojih osobnih podataka i sadržaja koje objavi. U zadnjem tekstu vezanom uz podatke koji se dijele na društvenim mrežama, objašnjeno je kako zaštititi informacije od drugih korisnika. Međutim, što ako sadržaj želimo javno objaviti na svom Facebook profilu, podijeliti ga s javnošću, no zaštititi ga od daljnjeg širenja ili (zlo)uporabe?
Mnogi ponekad uopće ne razmišljaju o tome krše li svojim ponašanjem nečija autorska prava, a to čine svakodnevno. U Hrvatskoj se autorska prava reguliraju Zakonom o autorskom pravu i srodnim pravima. Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima stupio je na snagu u srpnju prošle godine. Facebook, s druge strane, ima vlastite pravilnike kojima regulira autorska prava na sadržaj koji se objavljuje na njihovim stranicama. Facebook ima pravo prikupljanja objavljenih podataka. Pristankom na Pravila o upotrebi podataka pristajete na njihovo korištenje od strane Facebooka, no time najčešće ne dajete pravo drugim korisnicima da se njima koriste i dijele ih. Ukoliko netko objavi sadržaj čiji ste autor, bez Vašeg dopuštenja, imate pravo prijaviti ga Facebooku.
1. Što su autorska prava?
Autorsko pravo je pravo autora koje se odnosi na njegovo originalno autorsko djelo (književno, glazbeno, audiovizualno…). Autori djela iz područja književnosti, znanosti i umjetnosti imaju isključivo pravo korištenja svog djela, a drugima mogu odobriti ili zabraniti korištenje djela.
Slično tome, na Facebooku autorsko pravo na objavu pripada osobi koja ju je prvi put objavila. Vi ste vlasnik cjelokupnog sadržaja i svih informacija koje objavljujete na društvenoj mreži, a pomoću postavki privatnosti i postavki aplikacija možete upravljati načinom dijeljenja sadržaja i informacija s drugima.
2. Što se (ne) podrazumijeva krađom autorskih prava?
Ako je sadržaj zaštićen pravima na intelektualno vlasništvo, kao što su fotografije i videozapisi (takozvani IP sadržaj), dajete Facebooku sljedeće dopuštenje, uz pridržavanje postavki privatnosti i postavki aplikacija: dajete im „neisključivu, prenosivu licencu za upotrebu bilo kakvog sadržaja koji objavite na servisu Facebook ili povezanim mjestima, s pravom podlicenciranja i bez naplate tantijema, valjanu širom svijeta (IP licenca)“. Ta IP licenca prestaje važiti u trenutku kad izbrišete IP sadržaj ili svoj račun.
Kada izbrišete IP sadržaj, on se briše na sličan način kao što je to slučaj s pražnjenjem kante za smeće (Recycle bin) na računalu. Prihvaćate, međutim, činjenicu da uklonjeni sadržaj tijekom određenog razumnog vremenskog razdoblja može i dalje postojati u sigurnosnim kopijama (ali neće biti dostupan drugima).
Napomena: Kada sadržaj ili informacije objavite uz postavku „Javno“, to znači da svima, uključujući osobe koje nisu korisnici Facebooka, omogućujete pristup tom sadržaju i njihovu upotrebu te povezivanje tog sadržaja ili informacija s Vama (npr. s imenom i slikom profila).
3. Kako Facebook regulira intelektualno vlasništvo?
Digitalne tehnologije stalno nude nove mogućnosti iskorištavanja autorskih djela, a autorsko pravo im se pokušava prilagoditi, obuhvatiti i regulirati sve te mogućnosti.
Facebook jasno naznačuje u svojim pravilima, da je „vlasnik“ objave onaj koji ju je objavio (prvi puta). To znači da nitko bez dozvole korisnika čija je objava ne smije objavljivati njegov sadržaj na svom Facebook profilu ili na internetu. Ipak, korisnici su ti koji bi trebali obratiti pozornost i prijavljivati servisu lažne profile, krađu informacija, krađu autorskih prava i sl.
Nažalost, slučajevi krađe intelektualnog vlasništva povećavaju se usporedno s brojem korisnika društvenih mreža. Facebook plaća zaposlenike koji se bave isključivo ovim područjem, no u moru objava i sadržaja nije moguće pronaći sve informacije u zadanom roku. Međutim, kada prijavite neki sadržaj (bilo zbog neprimjerenosti ili krađe), možete biti sigurni da će već za nekoliko dana on biti uklonjen od strane Facebooka.
Napomena: Isto vrijedi i za objave drugih korisnika – treba biti na oprezu kada se objavljuju javno dostupni sadržaji i imati na umu da iza gotovo svake objave stoji netko tko na nju polaže autorska prava. Najbolje bi bilo svaki puta potpisati autora ili umjesto skidanja sadržaja na svoj uređaj prije objave, jednostavno objaviti link na objavu, kako bi bilo jasnije o kojem se izvoru/ autoru radi.
4. Što je vodeni žig?
Vodeni žig (eng. “watermark”) je oznaka, simbol ili tekst, kojim se sadržaj štiti od zlouporabe i krivotvorenja. Izgleda ovako:
5. Kako znati što je dozvoljeno objaviti, a što ne?
Još uvijek uglavnom prevladava mišljenje da je sve što je na internetu dozvoljeno „uzeti“. Nažalost, nije tako.
Autorsko pravo radi razliku između materijalnih i moralnih prava autora. Autor fotografije ne mora nužno biti i korisnik profila na Facebooku na kojem je objavljena njegova fotografija. Ako se vlasnik profila i autor fotografije dogovore, ne bi trebalo biti nikakvih problema. Ispravno bi bilo da se autoru priznaju moralna prava.
Primjerice, video s YouTube-a ili link na objavu nekog medija dozvoljeno je objaviti i za to nećete snositi posljedice (osim ako se radi o neprimjerenom sadržaju ili govoru mržnje). Isto vrijedi i za „dijeljenje“ („Sharing“) objava prijatelja pritiskom na polje „Podijeli objavu na svom profilu“ – jer će se, u tom slučaju, ispod Vašeg imena pojaviti i ime originalnog autora sadržaja. Međutim, slike i tekstovi kopirani, primjerice – u Facebook status – moraju biti potpisani ukoliko sami niste autor. U suprotnom, netko bi Vas mogao prijaviti za kršenje autorskih prava.