Da redovni liječnički pregledi za starije vozače ne bi trebali biti obavezni, smatraju u Sindikatu umirovljenika Hrvatske. Pritom se rukovode MUP-ovim podacima koji pokazuju da su “najgori” zapravo mladi vozači u dobnim skupinama do 24 godine i do 35 godina jer izazivaju najviše prometnih nesreća.
Trebaju li vozači stariji od 65 godina ići na obavezne redovne liječničke preglede? Mišljenja su podijeljena, a Sindikat umirovljenika Hrvatske već se nekoliko puta izborio da ta obveza ne uđe u Zakon o sigurnosti prometa na cestama. Pritom imaju prilično jak argument, statističke podatke koji govore da stariji vozači nisu najopasniji.
Stariji prouzročili manje nesreća od mladih
Što se tiče osoba starijih od 65 godina, njihov broj je od 322.198 iz 2019. godine porastao na 338.552 vozača te dobne skupine u 2020. godini, kao i udjel u ukupnoj populaciji vozača koji je narastao na 14,3 posto.
Od ukupno 23.037 prometnih nesreća, vozači stariji od 65 su ih prouzročili 3.072, odnosno 13,3 posto, dakle manje nego što im je udjel u ukupnoj populaciji vozača. Od 7.270 nesreća s ozlijeđenim osobama, 896 su skrivili stariji od 65, što čini 12,3 posto. I ono najvažnije, od 194 nesreće sa smrtnim ishodom, stariji od 65 su krivci za njih 25, što je 12,9 posto. Dakle, svi ti udjeli su manji od udjela starijih vozača u ukupnoj populaciji vozača, objavio je SUH u Glasu umirovljenika.
Iako čine tek 8,5 posto populacije svih vozača, vozači do 24 godine uzrokovali su 19,2 posto svih nesreća, 22,1 posto nesreća s ozlijeđenim osobama, te 24,2 svih nesreća sa smrtnim posljedicama. Sindikat umirovljenika smatra da bi se MUP-a trebao najviše pozabaviti ovim pitanjem.
Statistika sve starije od 65 stavlja u jednu kategoriju
“Nažalost, statistika MUP-a sve starije od 65 stavlja u tu istu dobnu kategoriju, iako su na međunarodnim konferencijama, kao npr. u Bruxellesu prije dvije godine, izneseni podaci istraživanja gdje piše da su osobe od 65 do 70 godina starosti najsigurniji vozači, bolji od onih od 30 do 60 godina, zatim oni od 70 do 80 godina su u prosjeku s onima od 30 do 60 godina, a tek vozači stariji od 80 godina su malo lošiji” – navode iz Sindikata umirovljenika Hrvatske.
No, napominju, to nikako ne znači da bi starije od 80 godina trebalo tjerati da plaćaju obvezne skupe zdravstvene preglede, koje si većina ne može priuštiti, već bi, kao i dosad, liječnici obiteljske medicine trebali procijeniti na temelju njihovog zdravstvenog stanja ili problema s vidom, treba li ih uputiti na izvanredni zdravstveni pregled. U slučaju da prođu taj pregled, kao i dosad, ne bi ga trebali plaćati, smatraju u SUH-u.