Javni prijevoz za umirovljenike: Provjerili smo situaciju u 4 najveća grada, cijena karte ovisi o jednoj stvari
Brojni gradovi i općine na različite načine subvencioniraju javni prijevoz umirovljenicima. Dok starije osobe u Splitu, Rijeci i Osijeku plaćaju karte ovisno o visini svojih prihoda, u Zagrebu besplatan prijevoz imaju svi s mirovinama nižima od 424,71 eura, dok ostali plaćaju punu cijenu karte.
Javni prijevoz bitan je faktor u životu umirovljenika, pogotovo onih koji ne voze ili nemaju povjerenja u svoje vozačke vještina na sve užurbanijim i zagušenijim prometnicama. Kako bi inače stigli do svoje obitelji, tržnice, ljekarne, doma zdravlja ili bolnice, ako ne žive u njihovoj neposrednoj blizini.
Problematika cijena javnog prijevoza za umirovljenike osobito je prisutna u ruralnim krajevima i velikim gradovima. Dok umirovljenici sa sela ovise o redovitim odlascima u veći grad, oni u većim gradovima češće koriste javni prijevoz kako bi došli do nekog odredišta. Posebno je to problematično ako košta, a mirovine su, znamo, niske.
Brojni gradovi i općine na različite načine pokušavaju financijski barem malo olakšati korištenje javnog prijevoza umirovljenicima. Pojedini gradovi, poput Varaždina, imaju ili planiraju besplatan prijevoz. No, to često bude problematično, ako mirovine porastu. Naročito se to odnosi na Zagreb. U redakciju nam se javio jedan umirovljeni žitelj metropole, požalivši se kako mu je zbog posljednjeg usklađivanja od 5,37 posto mirovina zamalo prešla cenzus kojim bi ostvario pravo na besplatni prijevoz.
Zanima ga hoće li se taj cenzus povećavati, jer trenutno plaća 13,27 eura mjesečno pa smo odlučili potražiti odgovore u ZET-u, ali i javnim prijevoznicima u našim najvećim gradovima, Splitu, Rijeci i Osijeku. No, krenimo redom.
Zagreb
U Zagrebu je već dulji niz godina na snazi odredba Odluke o socijalnoj skrbi kojom je umirovljenicima s mirovinama manjima od 424,71 eura omogućeno korištenje besplatne godišnje karte, popularnog pokaza. No, taj cenzus ne prati rast mirovina usklađivanjem pa tako oni koji su ranije imali pravo, poput našeg čitatelja, to pravo gube ako im mirovina prijeđe gore navedeni iznos.
– U svibnju 2023. godine pravo na besplatnu godišnju pokaznu kartu ostvarilo je 38.651 umirovljenika čiji su ukupni prihodi jednaki ili manji od 424,71 eura mjesečno. Od navedenog broja 32.530 umirovljenika je pravo na besplatnu godišnju pokaznu kartu ZET-a i koristilo. Stopa usklađivanja aktualne vrijednosti mirovine, koja se primjenjuje 1. siječnja i 1. srpnja svake kalendarske godine, rezultira povećanjem mirovina dva puta godišnje što posljedično dovodi do pada broja korisnika prava na besplatnu godišnju pokaznu kartu ZET-a budući isti prelaze cenzus od 424,71 eura. Tokom ostalih mjeseci u godini nema većih oscilacija u kretanju broj korisnika, poručili su nam iz Gradske uprave, pritom ne otkrivši broj umirovljenika koji su ostali bez besplatnog pokaza.
Njihov broj bi mogao biti i puno veći, pogotovo ako se ostvare prognoze analitičara Željka Šempera o dosad najvećem usklađivanju mirovina, o čemu možete čitati ovdje. No, potvrđeno nam je kako su “u tijeku i pripremne radnje za povećanje cenzusa za ostvarivanje prava na besplatnu godišnju pokaznu kartu ZET-a.” Koliko će to povećanje biti, odnosno hoće li biti riječi samo o zaokruživanju iznosa ili nešto konkretnijem povećanju ostaje nam vidjeti krajem godine, kad će biti izglasana nova Odluka o socijalnoj skrbi.
Split
Splitsko poduzeće Promet svojim linijama obuhvaća više od pola Splitsko-dalmatinske županije. Stoga se cijene prijevoza mogu razlikovati. Naime, o njima ne odlučuje javni prijevoznik, već jedinica lokalne samouprave. Za razliku od Zagreba, u Splitu umirovljenici mogu kupiti mjesečni ili godišnji kupon za javni prijevoz.
Mjesečni kupon je 50 posto jeftiniji za umirovljenike te ga oni plaćaju 17,25 eura, umjesto 35 eura, dok cijena godišnjeg kupona ovisi o visini mirovine. Oni s mirovinama do 265,45 eura plaćaju godišnju kartu 1,33 eura svakog mjeseca, dok oni s mirovinama od 796,35 eura na više izdvajaju 39,82 eura. Trenutno je aktivno oko 12.000 godišnjih kupona, a cenzuse možete vidjeti u tablici.
Rijeka
Slična je situacija i u Rijeci, što se tiče tarifa za umirovljenike, ali i pokrivenosti linijama. Jedinice lokalne samouprave i u Primorsko-goranskoj županiji same određuju cijene, odnosno subvencije javnog prijevoza, koje potom Autotrolej primjenjuje.
Tamošnji umirovljenici također mogu birati hoće li koristiti mjesečne mirovinske ili godišnje 65+ karte. Mjesečne se karte dijele na one koje vrijede samo u prvoj zoni te na one koje vrijede u sve četiri zone. Njih koristi ukupno 8.850 umirovljenika. Godišnje se karte, pak, dijele po četiri prihodovna cenzusa, a koristi ih ukupno 17.226 umirovljenika.
– Umirovljenici, kao i sve druge osobe sukladno socijalnim uvjetima ostvaruju ili ne ostvaruju pravo na kartu koju im u određenom postotku ili u cijelosti sufinancira jedinica lokalne samouprave. Riječ je o socijalnom programu određenog grada ili općine te sukladno njihovim odlukama i kriterijima, oni izdaju rješenja s kojima onda te osobe dolaze kod nas te kupuju kartu. Kod 65+ karata većina naših suvlasnika sufinancira osobe starije od 65 godina koji spadaju u cenzus A, objašnjavaju iz Autotroleja.
Riječ je o najnižem prihodovnom cenzusu koji obuhvaća mirovine do 265,45 eura. Ujedno, najviše korisnika, njih 6.150, koristi upravo 65+ karte u cenzusu A. Iz Autotroleja dodaju kako nisu evidentirali pad broja korisnika zbog usklađivanja mirovina te da je situacija jednaka prethodnim razdobljima. Možda je to stoga što oni, za razliku od Zagreba, subvencijama obuhvaćaju sve umirovljenike.
Iz riječkog javnog prijevoznika dodaju kako će se minimalne korekcije cijena izvršiti tek kad prestane obveza dvojnog iskazivanja u kunama i eurima. Dodaju da umirovljenici mlađi od 65 godina te nezaposleni stariji od 60 mogu kupiti samo mjesečnu umirovljeničku kartu.
Osijek
Gotovo po istom principu funkcionira i javni prijevoz umirovljenika u Gradu Osijeku. Razlika je jedino u tome što GPP Osijek nema mogućnost izdavanja godišnjih karata, već se koriste samo mjesečne, koje je moguće nadopuniti i uz obročnu otplatu putem bankovnih kartica.
Mjesečne umirovljeničke kartice se dijele po pet prihodovnih cenzusa, ako je riječ o umirovljenicima s područja Osijeka, dok su za ostale općine koje GPP pokriva predviđene zasebne umirovljeničke kartice.
– U odnosu na isto razdoblje prošle godine, tijekom prvog polugodišta ove godine bilježimo pad broja korisnika umirovljeničkih mjesečnih kartica koji su svoje kartice nadopunjavali u predmetnom razdoblju te imamo za 8,21 posto manje nadopuna mjesečnih umirovljeničkih kartica, otkrili su nam iz GPP-a dodavši da njihove usluge koristi 35.428 umirovljenika.
Izmjena cenzusa, odnosno cijena karata, ovisi o trendovima kretanja unutar kategorija. Na jeftiniji prijevoz imaju pravo svi umirovljenici s osječkog područja, pa i oni mlađi od 65 godina.