Izmjene EU pravila o vozačkim dozvolama: Neki detalji odnose se i na starije osobe koje voze
Smiješi nam se izmjena pravila EU-a o vozačkim dozvolama. Što se tiče umirovljenica i umirovljenika koji voze, na njih se odnosi dio pravila kao što su samoprocjena sposobnosti za vožnju i vozačke dozvole koje će se moći učitati na pametne telefone. Važno je znati da eurozastupnici nisu podržali prijedlog Komisije da se skrati razdoblje valjanosti vozačkih dozvola starijim građanima. Prema novim pravilima bi vozačke dozvole za automobile i motocikle trebale vrijediti čak 15 godina.
Nove izmjene EU pravila o vozačkim dozvolama za veću sigurnost na cestama su podržali eurozastupnici. Neke od izmjena pravila EU-a o vozačkim dozvolama koje se tiču umirovljenica i umirovljenika koji voze su: samoprocjena sposobnosti za vožnju i vozačke dozvole koje će se moći učitati na pametne telefone. Važno je istaknuti kako na cestama diljem zemalja Europske unije pogine više od 20.000 ljudi godišnje. Upravo zbog toga je Europski parlament podržao nova pravila koja se odnose na promicanje sigurnosti u prometu i na zelenu te digitalnu tranziciju Unije.
Sigurnije ceste za sve korisnike
Vozači unutar zemalja EU bi trebali, prema riječima zastupnika, biti svjesni potencijalnih rizika, ali i biti spremniji za realne situacije. To se, prvenstveno odnosi na ranjive skupine u prometu, kao što su pješaci, djeca, biciklisti i vozači električnih romobila.
Ispiti u vozačkim školama bi trebali u sklopu svojih testiranja imati i vožnju u snježnim te skliskim uvjetima. U to, prema zastupnicima, treba uključiti i moguće probleme u mrtvim kutovima, sustave za pomoć vozaču, sigurno otvaranje vrata vozila kako se ne bi ugrozili drugi sudionici u prometu i slično.
Trajanje vozačkih dozvola i liječnički pregledi
Vozačke dozvole za automobile i motocikle bi trebale vrijediti čak 15 godina, dok bi za autobuse i kamione trebale vrijediti pet godina, smatraju eurozastupnici. Budući da žele izbjeći diskriminaciju i jamčiti njihovo pravo na slobodu kretanja i sudjelovanja u gospodarskom i društvenom životu, zastupnici nisu podržali prijedlog Komisije da se skrati razdoblje valjanosti vozačkih dozvola starijim građanima.
Od vozača bi se trebala tražiti samoprocjena fizičke i mentalne sposobnosti prilikom izdavanja ili obnove vozačkih dozvola. Isto tako, države članice Europske unije bi trebale odlučiti žele li navedenu samoprocjenu zamijeniti liječničkim pregledom.
To se odnosi na minimalne standarde provjere vida i kardiovaskularnog stanja. Vlade zemljama članica EU bi, prema zastupnicima, trebale uložiti više napora po pitanju senzibiliziranja javnosti na mentalna ili fizička stanja koja mogu biti potencijalni rizici za vožnju.
Mobilne vozačke dozvole
Isto tako, zastupnici se zalažu za uvođenje digitalnih vozačkih dozvola. One bi, naime, trebale biti dostupne na mobitelima te će u potpunosti biti izjednačene s fizičkim vozačkim dozvolama. Potrebno je istaknuti kako je Nacrt pravila o EU vozačkim dozvolama prihvaćen s 339 glasova, dok se njih 240 protivi njemu, a 37 je suzdržanih. Od 240 eurozastupnika koji su se protivili ovim izmjenama, njih 11 je bilo iz Hrvatske, a samo jedan suzdržani.
S obzirom na to da je većina glasala za, u prvom je čitanju Parlament usvojio stajalište. Na navedenom zakonu radit će zastupnici koji budu izabrani u novi saziv na izborima koji će se održati od 6. do 9. lipnja 2024. godine.