Inflacija i dalje hara: Ponovno zabilježena dvoznamenkasta stopa, ali pogledajte gdje cijene blago padaju
Cijene dobara i usluga za osobnu potrošnju, mjerene indeksom potrošačkih cijena, u prosincu 2022. u odnosu na studeni 2022. u prosjeku su niže za 0,3 posto. U odnosu na prosinac 2021., tj. na godišnjoj razini, u prosjeku su više za 13,1 posto, dok su u godišnjem prosjeku više za 10,8 posto.
Promatrano prema glavnim skupinama klasifikacije ECOICOP, na godišnjoj razini, najveći porast potrošačkih cijena u prosjeku je ostvaren u skupinama Hrana i bezalkoholna pića, za 19 posto, Restorani i hoteli, za 17,1 posto, Pokućstvo, oprema za kuću i redovito održavanje kućanstva, za 16,1 posto, Stanovanje, voda, električna energija, plin i ostala goriva, za 16 posto, Odjeća i obuća, za 12,1 posto, Razna dobra i usluge, za 11,5 posto, Rekreacija i kultura, za 9,6 posto, Prijevoz, za 8,4 posto, Alkoholna pića i duhan, za 5,3 posto, te Zdravlje, za 4,6 posto, objavio je Državni zavod za statistiku.
Najveći doprinos stopi porasta godišnjeg indeksa ostvaren je u skupinama Hrana i bezalkoholna pića (+4,93 postotna boda), Stanovanje, voda, električna energija, plin i ostala goriva (+2,70 postotnih bodova), Prijevoz (+1,24 postotna boda), Pokućstvo, oprema za kuću i redovito održavanje kućanstva (+0,92 postotna boda), Restorani i hoteli (+0,85 postotnih bodova), Odjeća i obuća te Razna dobra i usluge (+0,71 postotni bod po svakoj skupini), Rekreacija i kultura (+0,51 postotni bod), Alkoholna pića i duhan (+0,27 postotnih bodova) te Zdravlje (+0,15 postotnih bodova).
Promatrano prema posebnim skupinama, najveći porast cijena u prosjeku na godišnjoj razini ostvaren je u skupini Prerađeni prehrambeni proizvodi, za 18,0 posto (doprinos porastu od +4,06 postotnih bodova).
Na mjesečnoj razini najviše su u prosjeku porasle cijene u skupinama Hrana i bezalkoholna pića, za 1,2 posto (doprinos porastu od +0,31 postotni bod), Alkoholna pića i duhan te Rekreacija i kultura, po svakoj skupini za 0,8 posto (+0,04 postotna boda), Razna dobra i usluge, za 0,7 posto (+0,04 postotna boda), Zdravlje te Restorani i hoteli, po svakoj skupini za 0,5 posto (+0,02 postotna boda) te Pokućstvo, oprema za kuću i redovito održavanje kućanstva, za 0,3 posto (+0,02 postotna boda).
Porast cijena ublažio je pad cijena u skupinama Prijevoz, za 4 posto (doprinos padu od -0,59 postotnih bodova, snižene cijene goriva za osobna prijevozna sredstva), Odjeća i obuća, za 2,8 posto (-0,16 postotnih bodova) te Stanovanje, voda, električna energija, plin i ostala goriva, za 0,6 posto (-0,10 postotnih bodova).
Reakcija trgovaca
Gotovo istovremeno, reagirali su i iz Udruge trgovine Hrvatske udruge poslodavaca na dopis ministra gospodarstva Davora Filipovića u kojima od trgovačkih lanaca traži dostavljanje najviših maloprodajnih cijena za 78 kategorija proizvoda. Njihovo priopćenje, koje potpisuje predsjednik Udruge Martin Evačić, prenosimo u cijelosti:
– Poštovani predstavnici medija, zbog istinitog informiranja javnosti i demantiranja neistinitih informacija u privitku šaljemo dopis koji je jutros upućen Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja Republike Hrvatske u ime HUP–Udruge trgovine.
Poštovani ministre Filipoviću, nastavno na dopis koji su zaprimili članovi HUP-Udruge trgovine, 16. siječnja 2023. očitujemo se sljedeće: u svojem odgovoru na očitovanja trgovaca pojasnili ste da za relevantne datume tražite dostavu najviših maloprodajnih cijena za sve proizvode iz asortimana trgovaca koji pripadaju pojedinoj od 78 kategorija koje ste naveli u popisu.
S obzirom na širinu asortimana kod različitih trgovaca, ističemo da je riječ o stotinama proizvoda iz kategorija brendova i privatnih robnih marki, dakle o izrazito velikom opsegu. U vašem očitovanju ni na koji način nije pojašnjena metodologija usporedbe cijena odnosno način na koji će se objektivno uspoređivati takav opseg različitih proizvoda iz ponuda niza trgovaca.
Neutemeljen optužbe ministra
Ovim putem u ime svih trgovaca kojima ste se obratili sa zahtjevom za dostavom podataka o cijenama ističemo da su trgovci spremni sudjelovati u realizaciji mehanizma praćenja cijena nakon što prethodno između trgovaca i Ministarstva detaljno bude usuglašen te javno objavljen način provedbe mehanizma usporedbe cijena, sve kako bi se osigurao ispravan prikaz stanja na tržištu i spriječila daljnja reputacijska šteta koju smo zajedno s ostalim trgovcima u proteklom razdoblju neopravdano pretrpjeli.
Naime, trgovački lanci su bez uporišta prozvani za nepravilnosti, manipulacije i “varanje” potrošača u procesu konverzije. Da su te optužbe bile neutemeljene pokazali su rezultati više od 170 inspekcijskih nadzora koji su provedeni u nizu trgovačkih lanaca, a u kojima je pronađen tek manji broj primjera povišenih cijena, što je zanemarivo s obzirom na opseg djelatnosti trgovine u RH.
S obzirom na navedeno i kontinuiranu reputacijsku štetu koju zbog cijele situacije trpimo, naš je interes zaustaviti trend dezinformiranja javnosti i osigurati istinito informiranje potrošača. Kao što smo već istaknuli, sudjelovanje trgovaca u mehanizmu praćenja cijena podrazumijeva prethodno zajedničko usuglašavanje metodologije usporedbe cijena te partnersku suradnju kojoj neće pridonijeti ultimatumi i neopravdana prozivanja, stoji u priopćenju.