Iako je postao predmet sprdnje u zapadnim zemljama, Yugo 45 bio je voljen automobil na našim prostorima
Yugo 45 debitirao je 1980. godine kao kompaktni automobil pristupačne cijene i jednostavne konstrukcije. Skeptici su sumnjali u njegov uspjeh, ali Jugić se proizvodio u Kragujevcu sve do 2008. godine. Slavu je dosegao i ‘preko bare’, gdje je mnogim vozačima bio svojevrsni predmet sprdnje.
Koliko god se mi voljeli šaliti, činjenica je da u svijetu automobila rijetki modeli ostavljaju takav trag kao što je to učinio Yugo 45. Ovaj mali kompaktni automobil proizveden u Kragujevcu bio je u bivšoj Jugoslaviji sinonim za jednostavnost, pristupačnost i pionirski duh tijekom svoje duge ere proizvodnje, a i danas je voljen među entuzijastima.
Promijenio je automobilsku industriju zemlje
Cijela priča započela je krajem 1970-ih godina, pod okriljem najdugovječnijeh i doživotnog predsjednika Jugoslavije, Josipa Broza Tita, kada je potreba za domaćim automobilom postala sve izraženija. Na cestama su se viđali Spačeki i Fićeki, ali je bilo vrijeme za ipak nešto modernije. Rješenje je došlo u obliku automobila Zastava Yugo 45, modela koji će zauvijek promijeniti automobilsku industriju zemlje i ostaviti svoj pečat na kolektivno sjećanje građana Jugoslavije.
Yugo 45 debitirao je 1980. godine kao kompaktni automobil pristupačne cijene i jednostavne konstrukcije. Iako su mnogi skeptici sumnjali u njegov uspjeh, brzo je osvojio srca jugoslavenskih vozača. Njegova ekonomičnost u potrošnji goriva, lakoća održavanja i pristupačna cijena učinili su ga idealnim izborom za širok spektar potrošača, od mladih vozača do obitelji.
Bio je predmet sprdnje
Jedna od ključnih točaka u priči o Yugu 45 upravo je njegova proizvodnja u Kragujevcu. Tvornica ‘Zastava automobili’ postala je, uz TAS i tvornicu Tomosa u Kopru, epicentar inovacije i tehnološkog razvoja Jugoslavije. No, unatoč svim svojim prednostima, Yugo 45 nije bio pošteđen kritika. Kvaliteta materijala i izrade ponekad su bili sporni, pa je tako ovaj kultni automobil u zapadnoj popularnoj kulturi postao predmet – sprdnje.
Razlog tome vjerojatno je bila i činjenica da se Yugo 45 mogao kupiti u više od 70 zemalja dijlem svijeta, pa je mnogo ljudi iz prve ruke moglo biti upoznato s njegovom (ne)kvalitetom izrade. Međutim, kad se ta upitna kvaliteta stavi po strani, činjenica je da se ovaj automobil jednostavno održavao te da ga se vrlo lako moglo kupiti.
S raspadom Jugoslavije tijekom devedesetih godina, proizvodnja Yuga 45 postepeno se smanjivala. Konačno, 2008. godine, nakon više od 30 godina proizvodnje, posljednji Yugo 45 sišao je s trake u Kragujevcu.