Građani oštro osuđuju preglede za vozače starije od 67: “Starost uvodimo kao krimen”
Ljudi žive sve dulje, raditi mogu sve dulje, ali ista logika ne vrijedi i kada je u pitanju vožnja, jer voziti mogu – sve kraće. Takav zaključak proizlazi iz novog Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama. E-savjetovanje je završeno i prijedlog bi se uskoro trebao naći pred saborskim zastupnicima.
Za umirovljenike, sporan je članak 38. koji kaže da se vozačka dozvola izdaje s rokom važenja od 10 godina, a najduže do 67. godine života vozača. Prilikom produljenja, vozač je dužan podvrgnuti se zdravstvenom pregledu za vozača ako je obveza zdravstvenog pregleda utvrđena zdravstvenim uvjerenjem na temelju kojeg je vozačka dozvola izdana i prilikom produljenja vozačke dozvole nakon 67. godine života vozača.
To znači da će svi vozači nakon 67. godine morati na liječnički pregled, bez obzira na njihovo zdravstveno stanje ili ponašanje na prometnicama. Doduše, ostaje tek vidjeti kako će ti pregledi biti organizirani i tko će ih obavljati te koliki će trošak predstavljati za siromašne hrvatske umirovljenike.
Starosna dob nije razlog za prometni prekršaj
Proces e-savjetovanja u kojem građani, udruge i ostali akteri društva mogu iznijeti svoja mišljenja, koja u konačnici mogu utjecati na predložene izmjene, u slučaju ovog zakona nije najbolje prošao. No, najčešće je to zato što većina osoba ni ne zna za tu opciju ili ne vjeruje da išta mogu promijeniti. Bilo kako bilo, čitav Prijedlog iznjedrio je 30-ak komentara, od čega se njih šest odnosi na za umirovljenike sporni članak 38.
“Uvođenjem starosti kao razloga prometnih prekršaja i kaznenih djela u prometu, uvodimo starost kao krimen. Ne postoji niti jedna analiza u kojoj se starosna dob vozača tretira kao razlog za počinjeni prekršaj. Ako je prekršaj napravljen, zakon predviđa sankciju bez obzira na to radi li se o staroj ili mladoj osobi, muškarcu ili ženi, bolesniku ili zdravoj osobi. Za učestale prekršaje jedna od predviđenih mjera je i ponovno polaganje ispita, a to također nema veze sa starosnom dobi prekršitelja, stoga članak predloženih promjena zakona koji spominje obavezni liječnički pregled osobama starijim od 67 godina, smatram nepotrebnim, uvredljivim i diskriminatorskim. To treba izbaciti ako želimo sačuvati dostojanstvo starijih osoba” – napisao je Josip Pavišić.
Emilio Jauk predložio je pak da se dobna granica pomakne na 75. godinu života, ali i da taj obvezni liječnički pregled bude besplatan.
Ante Cicvarić je pak upozorio da predlagač Zakona nigdje nije prezentirao znanstvenu studiju iz koje bi bilo razvidno da su osobe starije od 67 godina u trenutku produženja vozačke dozvole znatno nesposobnije od osoba koje imaju 66 godina i po prijedlogu ne bi trebale ići na liječnički. Ovakvom odredbom, smatra, predlagač narušava ustavnu jednakost građana pred zakonom.
Sa 67 mogu voziti kamion, ali ne i auto?
“Kao prvo, u novom prijedlogu uopće nije jasno na koje se vrijeme produljuje vozačka dozvola vozačima starijim od 67 godina (ako se misli na 10 godina, onda je formulacija vrlo loša). Kao drugo, dok u Zakonu postoje odredbe iz članka 231. (izvanredni nadzorni zdravstveni pregled) i 233. stavak 3. (obveza izabranog liječnika) zaista nema potrebe za liječničkim uvjerenjem prilikom produženja vozačke dozvole osobama starijim od 67 godina. Nije dobro opteretiti s takvim izdatkom umirovljenike u trenutka kada nas 98 % prima mirovinu manju od prosječne plaće. A i bojim se ako bi ovo bilo usvojeno kako bi većina nas dobila liječničko uvjerenje s valjanošću od godinu dana pa bi izdatak za liječničko uvjerenje bio redovan godišnji izdatak” – upozorio je Vladimir Benceković.
Ako se uvodi dobna granica, zašto granica od 67 godina života ne postoji i za vozače ostalih kategorija kao što je C, pita Branko Spajić koji ima i B i C kategoriju pa ispada da kamion može voziti sa 67, a automobil ne ako prethodno ne ide na obvezni liječnički pregled. Naime, ovim prijedlogom obuhvaćene su samo kategorije AM, A1, A2, A, B, BE, F i G.