Čitateljica se požalila na tople obroke iz jednog Doma za starije, a ravnateljica nam je objasnila nekoliko stvari
Neki domovi za starije nude uslugu dostave toplog obroka na adresu umirovljenika. Ova se usluga naravno plaća, a cijena će se razlikovati s obzirom na broj dostavljenih obroka i na cjenik doma. Na našu e-mail adresu se javila čitateljica čiji otac svakodnevno dobiva tople obroke iz Doma za starije osobe Kantrida, a kako nam je rekla, obroci su količinski mali, preskupi i nisu raznoliki. O ovom slučaju smo upitali i ravnateljicu navedenoga Doma koja nam je rekla da su prošle godine dobili samo tri pritužbe, a objasnila nam je i kako se slažu jelovnici.
Tople obroke na adresu umirovljenika dostavljaju domovi za starije diljem Hrvatske. Kako to izgleda u Domu za starije osoba Glina možete pročitati ovdje, a naša čitateljica (podaci poznati redakciji) je pročitala ovaj tekst i odlučila nam se javiti sa svojom pričom i pritužbom na Dom za starije Kantrida. O navedenom smo pitali i ravnateljicu Doma koja nam je objasnila kako se sastavlja jelovnik, ali i do kojih propusta može doći.
Mirovina ne pokriva troškove hrane
Svatko bi trebao imati pristup kvalitetnim toplim obrocima svaki dan, a upravo to omogućavaju neki domovi za starije osobe. Ipak, većina umirovljenika si nažalost ne može priuštiti ovu uslugu, pa za njih novac izdvajaju kćeri ili sinovi. Jedna od njih je naša čitateljica koja dostavu toplih obroka plaća za svojeg oca, a uslugom iz Doma za starije osobe Kantrida nije zadovoljna zbog malih količina i visokih cijena. Cijena po obroku je šest eura, odnosno mjesečno ona plaća 162 eura.
– Moj otac ovu uslugu prima godinu dana. Svaki dan dobije jedan obrok koji je šest eura, a nedjelja se ne računa jer se tada obrok ne dostavlja. Mjesečno mu plaćam 162 eura i uz to 100 do 200 eura naknadno plaćam hranu, s tim da njegova mirovina ne pokriva te troškove, rekla nam je čitateljica.
‘Raznolika hrana ne postoji’
Dodala je i kako nije zadovoljna ni jelovnikom koji se uvijek ponavlja, ima premalo povrća, a desert se dobiva rijetko.
– Juha bez povrća, a ako ga i ima onda je u varivu koje je, nažalost, svaki drugi dan. Bilo bi u redu da još dobije koji komad mesa uz varivo ili kobasicu da to barem izgleda donekle bogato. Ovako je jeftino. Rijetko dobije desert ili neku voću, a ako i dobije voćku, onda je to jabuka, objasnila je Katarina.
Čitateljica se javila i Domu sa svojom pritužbom, a kaže kako se i dalje nije ništa promijenilo. Otkrila nam je čime je točno sve nezadovoljna.
– Sramotno je da tako stari ljudi jedu i dobivaju takvu hranu. Raznolika hrana ne postoji, stalno je najjeftinija pečena piletina, a umaci s pastom su suhi, nema ni mesa. Žalosno, a plaća se 162 eura mjesečno, rekla nam je.
Za kraj je dodala kako ne zna što bi navela za dobru stranu ove usluge jer je hrana za dostavu jako loša. Poslala nam je i nekoliko fotografija na kojima se vidi sadržaj obroka.
Ravnateljica Doma za starije: ‘Imamo liste čekanja za dostavu obroka’
Za ovaj problem smo poslali upit i Domu za starije Kantrida, a rekli su nam kako su u posljednjih godinu dana zaprimili tri prigovora na dostavljene tople obroke. Prije svega su nam rekli kako se isti ručak priprema za stanare Doma i korisnike Dostave obroka u kući, kojih ima oko 200. Cijena je šest eura, a obuhvaća pripremu ručka u Domskoj kuhinji, ručak i dostavu do vrata stana/kuće na području grada Rijeke u samo za tu namjenu opremljenim vozilima i predviđenim posudama.
– Unatrag godinu dana zaprimili smo ravno tri prigovora na dostavljene tople obroke kojih dnevno (od ponedjeljka do subote, uključivo i praznike) dostavljamo oko 200 uz sve kadrovske probleme zbog nedostatka dostavljača, ali i kuhara i pomoćnih radnika. Svjesni smo da zbog toga može doći do situacije da posude nisu jednakomjerno napunjene ili da se kasni u terminima dostave, međutim, broj upita i potreba za dostavom toplog obroka svakodnevno raste pa već imamo i određenu listu čekanja zainteresiranih koje nismo uspjeli obuhvatiti postojećim rutama dostave, rekla nam je ravnateljica Doma za starije osobe Kantrida, Melita Raukar.
Dodaje i kako se pojavljuju još neki problemi na koje iz Doma ne mogu utjecati.
– Nažalost, pojavljuju se i novi problemi u dostavi na koje ne možemo utjecati, a to su svakodnevne izmjene prometnih rješenja zbog izvođenja brojnih radova na području Grada Rijeke zbog čega je dostavljačima potrebno i više od predviđenog radnog vremena za isporuku svih toplih obroka, objasnila nam je ravnateljica.
Ako korisnicama jelovnik ne odgovara, može se odgoditi
Osim toga, saznali smo i kako se prehrana u ovom Domu za starije planira prema propisima Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i u skladu s Prehrambeno – gerontološkim normama izdanim od Ministarstva zdravstva Republike Hrvatske gdje su točno određeni normativi za pojedino jelo.
– Ručak koji se priprema kako za stanare Doma, tako i za korisnike usluge Dostava obroka količinski, nutritivno i energetski odgovara potrebama osoba starije životne dobi te je u skladu sa svim propisima. Jelovnik se izrađuje na mjesečnoj bazi te je dostupan na našim web stranicama, otkrila nam je ravnateljica Doma.
Ako korisnicima jelovnik za određeni dan ne odgovara iz bilo kojeg razloga, isti se može odgoditi, dodala je ravnateljica. Jednako tako, gospođa Raukar nam je pojasnila kako je jelovnik podložan promjenama zbog kadrovskih problema ili problema od strane dobavljača, ali to su vrlo rijetke situacije.
Ograničavajući faktor kod izbora obroka je transport
– U izradi jelovnika sudjeluju nutricionistica, ekonom i glavna sestra. Jelovnik se izrađuje u skladu s prehrambenim navikama starijih osoba, u skladu sa standardom i smjernicama u prehrani starijih osoba te u skladu s mogućnostima (financijski limiti). U obzir se uzimaju i prijedlozi stanara (Dom ima Komisiju za jelovnik koja se mjesečno sastaje), rekla nam je Raukar.
Kvaliteta jelovnika se prati kroz analizu jelovnika koja se provodi od 2019. godine u web aplikaciji ‘Program prehrane’, a analizu jelovnika provodi nutricionistica. Ravnateljica nam je objasnila i kako načela pravilne prehrane preporučuju u jelovnike uvrstiti sve više raznovrsnih namirnica, a to se oni i trude. Ipak, kako kaže, u izradi jelovnika vrlo je teško balansirati između nutritivnih potreba korisnika i njihovih prehrambenih navika. Dodaje i kako je ograničavajući faktor kod izbora i načina pripreme obroka transport za korisnike usluge Dostave obroka. Kako izgleda izrada jelovnika u Domu za starije Maksimir, možete pročitati ovdje.