Čistka: Svih 500 obiteljskih domova u tri mjeseca moraju zatražiti novu licencu za rad
Svi obiteljski domovi koji pružaju usluge smještaja starijim i nemoćnim osobama imaju tri kako bi zatražili novu licencu. Osim što će nadležna županijska tijela pročešljati baš svaki registrirani obiteljski dom u Hrvatskoj, ti domovi će imati i strože uvjete za rad – morat će osigurati usluge socijalnih radnika i fizioterapeuta ili staviti ključ u bravu.
Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku kreće u veliku čistku obiteljskih domova, piše današnje tiskano izdanje Jutarnjeg lista. Obiteljskih domova, prema njihovoj evidenciji, u Hrvatskoj ima oko 500, a u njima je smješteno oko 5.500 starijih. Svi ti obiteljski domovi morat će u iduća tri mjeseca zatražiti novu licencu za rad od nadležnih županijskih tijela – a to znači da će baš svaki od njih posjetiti neka vrsta “inspekcije” i utvrditi odgovara li svaki dom propisanim uvjetima.
Uz to, uvjeti će se postrožiti, posebice u vidu stručne pomoći koju je vlasnik dužan osigurati štićenicima. Sve izmjene su nabrojane u novom prijedlogu Ministarstva, odnosno u Pravilniku o minimalnim uvjetima za pružanje socijalnih usluga koji je od jučer u javnoj raspravi.
Vlasnici će morati živjeti u istoj kući sa štićenicima
Tragedija u Andraševcu bi se možda mogla izbjeći, ako bi u objektu u kojem je bilo smješteno tih šest starijih netko doista i bio. Prema trenutačnom Pravilniku, vlasnicima se dozvoljava da usluge smještaja mogu pružati “u drugoj kući, uz uvjet da je u istom dvorištu, pod uvjetom da udaljenost između zgrada nije veća od 50 metara i da je predstavnik obiteljskog doma osigurao skrb o korisnicima na smještaju u svakoj zgradi 24 sata dnevno sve dane u godini”.
U novom Pravilniku – toga nema, što znači da će usluge u obiteljskom domu moći obavljati samo u onim obiteljskim domovima gdje vlasnik doista živi.
Najveća promjena – angažman socijalnih radnika i fizioterapeuta
Osim nove licence, vlasnici obiteljskih domova prema novog Pravilniku po prvi puta imaju obavezu osigurati usluge socijalnog radnika te fizikalnog terapeuta, čije se usluge moraju osigurati u dostupnoj zdravstvenoj ustanovi ili vlasnik sam mora angažirati terapeuta koji će dolaziti u dom.
Što je teži stupanj korisnika, to će fizioterapeut morati više vremena provoditi u domu. Za 20 pokretnih korisnika to će biti četiri sata tjedno, dok će za nepokretne štićenike biti potreban angažman od 16 sati tjedno, a za potpuno nepokretne 20 sati tjedno.
Socijalni radnik će na 20 štićenika morati biti raspoloživ osam sati tjedno.
Također, povećava se broj njegovatelja i medicinskog osoblja za teže bolesne i nepokretne štićenike. Dvostruko se povećava broj potrebnih njegovatelja na 20 korisnika (s jednog na dva) kada je riječ o štićenicima drugog stupnja usluge (ne mogu se u potpunosti brinuti o sebi, no i dalje su pokretni), dok će broj njegovatelja za 20 potpuno nepokretnih osoba narasti na osam.
Osigurati kvalitetniju skrb ili bravu u ključ
Koliko će novi Pravilnik biti uspješan vidjet ćemo za nekoliko mjeseci, kada dođu i prvi rezultati ovih mjera, odnosno kada bude bilo poznato koliko će obiteljskih domova “ispasti” iz sustava jer ne udovoljavaju uvjetima.
Jači angažman medicinskog osoblja, socijalnih radnika i njegovatelja trebao bi i nešto koštati, što znači da bi u obiteljskim domovima mogle rasti cijene smještaja.