BUZ o besplatnom vlaku: ‘Umirovljenici neće putovati bez prebijenog eura u džepu i kada bi htjeli’
Kritika na račun besplatnog vlaka za sve umirovljenike i građane starije od 65 godina i u 2025. godini stiže iz Bloka umirovljenika zajedno. Poručuju da ovu mogućnost koristi tek manji broj starijih građana. Umirovljenici se, kažu, neće voziti besplatno bez prebijenog eura u džepu. Podsjećaju i da je HZZO ukinuo putne troškove za liječenje starijim osobama, jer je vlak besplatan, premda često vlakom na preglede ne mogu zbog loše prometne povezanosti željeznicom između dva mjesta.
Pilot projekt besplatnog vlaka za umirovljenike, kao i sve osobe starije od 65 godina, nastavlja se i u 2025. godini. Vlada je za provedbu osigurala dva milijuna eura, a da bi se besplatno vozili morate imati izrađenu pametnu karticu i kupiti profil, odnosno godišnju kartu po cijeni od 2,65 eura, o čemu detalje možete doznati ovdje. Lani je ostvareno više od milijun besplatnih putovanja, što je svakako pozitivno. Ipak, projekt ima i mane, a kritika dolazi i iz stranke Blok umirovljenici zajedno. Uz broj ostvarenih putovanja, ističu iz BUZ-a, izostaju konkretni podaci o broju jedinstvenih putnika.
‘Za većinu je putovanje vlakom nepraktično’
– Analize pokazuju da manji broj umirovljenika zaista koristi ovu mogućnost, dok je za većinu zbog loše prometne povezanosti i ograničenih financijskih sredstava putovanje vlakom jednostavno nepraktično. Većina umirovljenika i kada bi htjela putovati bi to radila doslovno bez prebijenog eura u novčaniku. Većina umirovljenika kojima vožnja vlakom odgovara su vlak uz plaćanje putne karte i do sada koristili za na primjer odlazak na more, u svoju vikendicu ili apartmane, a sada će im to biti i još lakše uz besplatnu vožnju. Oni koji ni do sada nisu imali novac za vožnju vlakom sasvim sigurno nemaju ni vikendicu ni apartmane pa im ovaj dar Vlade baš i neće ni koristiti, poručuju Blok umirovljenici zajedno.
Da država ostvaruje prihod od starijih građana kroz projekt besplatnog vlaka, upozorili su i umirovljenici u komentarima na našoj Facebook stranici. Naime, iz proračuna je osigurano dva milijuna eura, ali Hrvatske željeznice taj iznos dobivaju nazad kroz naplatu godišnjih profila po cijeni od 2,65 eura. Kada bi svih oko milijun korisnika mirovina izradilo profil po toj cijeni, prihod iznosi više od sredstava osiguranih za provedbu projekta.
‘Jedino rješenje su veće mirovine’
Isto tako, Zavod za zdravstveno osiguranje (HZZO) ukinuo je starijim osobama naknadu za putne troškove za odlazak na liječenje, uz obrazloženje da umirovljenici sada imaju besplatne vlakove. Međutim, vlakovi često ne povezuju medicinske ustanove niti su dostupni mnogima koji žive izvan glavnih prometnih pravaca. Što su nam rekli iz HZZO-a o tome i kakva su iskustva pacijenta detaljnije smo pisali ovdje.
– Konačno, ostaje ključno pitanje, bi li umirovljenici bili zadovoljniji kada bi umjesto simboličnih mjera poput besplatnog prijevoza vlakom imali dostojanstvene mirovine koje bi im omogućile da sami odlučuju kako, kamo i kada će putovati? Dugoročno rješenje je samo u osiguravanju odgovarajućih mirovina za umirovljenike čime bi se eliminirala potreba za ovakvim parcijalnim, često neefikasnim mjerama socijalne politike. Jer dostojanstvena mirovina, a ne ‘besplatni’ vlakovi, ključ je za stvarno poboljšanje kvalitete života starijih osoba, zaključuju iz BUZ-a.