Besplatna pravna pomoć i zaštita prava pacijenata: moćan alat kojeg Hrvati ne koriste
U mjesnom odboru “Bruno Bušić” na Borongaju održana je tribina “Svi imamo pravo na zdravlje”. U svrhu obilježavanja Svjetskog dana zdravlja (7. travnja), na tribini je govorio predsjednik Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Damir Jukica. Mnogi Hrvati nisu ni svjesni da im trenutni zakoni omogućuju nevjerojatan stupanj zdravstvene zaštite koja je apsolutno besplatna.
Velika većina građana RH nije ni svjesna koliku zakonsku zaštitu imaju prema trenutno važećem Zakonu o zaštiti prava pacijenata. U prvom članku tog zakona, pacijenta definiraju ovako: Pacijentom u smislu ovoga Zakona smatra se svaka osoba, bolesna ili zdrava, koja zatraži ili kojoj se pruža određena mjera ili usluga u cilju očuvanja i unaprjeđenja zdravlja, sprječavanja bolesti, liječenja ili zdravstvene njege i rehabilitacije.
“Zakon o zaštiti pacijenata je, poput Ustava, pisan idealistički”
Damir Jukica predsjednik je Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata Grada Zagreba i na jučernjašnjoj tribini održao je vrlo zanimljivo i informativno predavanje. Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata, po direktivi Europske Unije, postoje u svakoj županiji, a Jukica tvrdi kako njegovo povjerenstvo radi više nego sva ostala u državi. Jedan od razloga bi mogao biti taj da pacijenti uopće nisu svjesni zakonske zaštite koju imaju te se rijetko sjete pozvati Povjerenstvo u pomoć.
Jukica tvrdi kako je hrvatski Zakon o zaštiti prava pacijenata – najbolji na svijetu te ga je usporedio s Ustavom. To predstavlja ogromnu obavezu za Povjerenstvo kojem je predsjednik, jer prema Zakonu pacijenti praktički imaju sva prava. Prema tumačenju već spomenutog članka 1 Zakona, u cilju očuvanja i unaprjeđenja zdravlja može se dogoditi i ova situacija:
“To znači da, Zakon o zaštiti prava pacijenata, meni praktički daje ovlasti da dođem u bilo koje poduzeće, u bilo koju ordinaciju i kažem ‘doktorica ima pravo na anatomsku stolicu’. Zakon o zaštiti prava pacijenata nevjerojatno je širok. Odmah nakon pacijenata, mi smo zaštitnici svih pružatelja zdravstvenih usluga i sustava javnog zdravstva”, objašnjava Jukica.
Tvrdi kako mu se dogodilo da mu se Pročelnik gradskog ureda za zdravstvo, u najboljoj namjeri, javio i rekao kako ne bi trebali raditi tako žestoko jer im stižu prigovori. A prigovor jednog ravnatelja bolnice zvučao je ovako: “Zar će nas netko kontrolirati!? Mi smo navikli da nas ne kontrolira nitko.”
“Zakonodavac je predvidio da mi zapravo budemo svojevrsni “smokvin list”, s obzirom da smo osnovani na zahtjev Europske unije, dugo smo vremena imali status kao USKOK. Ljudi su dobili prostorije, a u njima su mogli samo kartati, nisu imali ni osnovnu opremu. Zakonodavac nas je osnovao po imperativu EU, ali mu je zapravo skoro bila intencija da mi ostanemo puka forma – jer mi zapravo diramo u monopole, mi diramo u interese koje godinama nitko nije dirao, kaže Jukica.”
Povjerenstvo za zaštitu je moćan alat kojeg Hrvati jednostavno ne koriste
Jukica je ispričao kako godišnje zaprime oko 200 slučajeva gdje pacijenti smatraju kako su njihova prava prekršena, a Povjerenstvo rješava problem u roku od 15 dana. Na 100 slučajeva, kaže, otprilike dođe 5 prigovora na njihov rad, od kojih ugalvnom jedan bude utemeljen. Jednom tražitelju zaštite nisu odgovorili u zakonskom roku od 15 dana, nego su to učinili dva dana kasnije. S time je, kaže, zadovoljan jer to znači da je efikasnost njihovog rada.
Većinu problema rješavaju bez uključenja temeljnih institucija, a to u praksi izgleda ovako. Ako pacijent osjeti da je njegovo pravo pacijenta narušeno, javlja se Povjerenstvu. Povjerenstvo se javlja instituciji (bolnici, domu zdravlja itd.) gdje u neposrednoj komunikaciji rješavaju problem. Takvih je, kaže, 95% slučajeva, a u vrlo malom broju slučaja proces se šalje na više institucije, poput Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje ili Državnog odvjetništva.
“Svi vi i svi vaši najbliži, tko god zatreba, kome god se učini da su narušena prava pacijenata imate mogućnost potpuno besplatne pravne zaštite na najjednostavniji način. Mi naime ne možemo poslovati na temelju usmenog obraćanja. Imamo neki formalno pravni minimum koji moramo zadovoljiti – treba nam vaša pisana pritužba. Ona može biti napisana svojom rukom, može biti napisano na kompjuteru, možete nam se obratiti na našu e-mail adresu i tek tada mi imamo ovlasti započeti s predmetom. To vas apsolutno ništa ne košta, poručuje Jukica.
Povjerenstvo se, u Zagrebu, nalazi u Draškovićevoj ulici 15, a sve pritužbe im možete poslati i na ovu e-mail adresu: [email protected]