Beneficirani radni staž ukida se za čak 43 radna mjesta, a kod još 22 posla skraćuje!
Beneficirani radni staž u Hrvatskoj prema Zakonu o stažu osiguranja s povećanim trajanjem trenutno koristi 95 radnih mjesta i 11 zanimanja. No, kako je Ministarstvo rada i mirovinskog sustava u više navrata i najavilo, dogodit će se promjene koje su već započele. Tako je lista sa 95 srezana gotov dvostruko – na svega 52 radna mjesta.
Ministarstvo rada i mirovinskog sustava uputilo je u javnu raspravu obrazac procjene učinaka nacrta o izmjenama i dopunama Zakona o stažu osiguranja s povećanim trajanjem. On je dio nacionalnog programa reformi, s ciljem osiguranja održivosti mirovinskog sustava kroz poticanje dužeg ostajanja u svijetu rada. Pritom, razvoj tehnologije unaprijedio je zaštitu na radu te smanjio potencijalne rizike i štetne utjecaje posla na radnike, čime se zapravo djelomično gubi potreba za beneficiranim stažom na tržištu rada. S tim su ciljem stručnjaci medicine rada i zaštite na radu Hrvatskog zavoda za zaštitu zdravlja i sigurnost na radu izradili stručnu studiju nakon neposrednog uvida uvjeta na radnim mjestima i provedene analize.
Spasili se vozači autobusa i tramvaja
Tako će 43 beneficirana radna mjesta biti uklonjena s liste, a za još 22 smanjit će se sadašnji stupanj beneficije, piše Jutarnji list koji je potvrdu te informacije dobio iz Ministarstva. Prema objašnjenju, sva 43 radna mjesta koja se ukidaju u Hrvatskoj više ne postoje, a riječ je o onima u rudnicima, željezarama, proizvodnji olovnih akumulatora, ferolegura i elektroda, nemetala, vatrostalnog materijala…
Ministar Marko Pavić nedavno je naglasio da neće biti administrativnog ukidanja, smanjenja, ali ni uvođenja novih radnih mjesta i zanimanja u staž osiguranja s povećanim trajanjem, već će se proces provoditi na temelju stručne dokumentacije i zakonom propisanog postupka.
Što se sektora cestovnog prometa tiče, čiji su se zaposlenici i prosvjedima nedavno borili protiv smanjenja beneficija, one će se ograničiti jedino vozačima teškog teretnog vozila dopuštene mase od 7,5 tona ili veće. Njima se trenutno 12 mjeseci rada vodi kao 15 mjeseci staža, a prema novom prijedlogu predviđa se mjesec manje, dakle 14 mjeseci staža na odrađenu godinu. Iz Ministarstva pojašnjavaju kako su se njihovi uvjeti rada poboljšali zbog čega predlažu ovu izmjenu. S druge strane, vozačima tramvaja i autobusa beneficije ostaju iste. Oni će i dalje na 12 mjeseci imati 14 staža.
Manje povlastica i strojovođama
Povećani staž smanjuje se i na većem broju radnih mjesta u željezničkom prometu, odnosno strojovođama, manevristima, prometnicima, pregledavačima vagona… Jutarnji piše kako smanjenje čeka i određeni broj radnih mjesta u brodogradnji, kao što su zaposlenici na čišćenju hrđe i premazivanju brodskih elemenata. Oni će umjesto četiri, na 12 odrađenih mjeseci imati dva dodatna mjeseca staža. Manje povlaštenog staža imat će i brodomonteri, brodoskelari i elektrozavarivači.
Kada su u pitanju sama zanimanja, svih 11 ostat će po ovom pitanju netaknuto. Tako plesačima, opernim solistima, roniocima, nastavnicima padobranstva, pilotima i drugima ostaje povećani staž od dodatnih šest mjeseci na svaku odrađenu godinu. Na listu zanimanja s beneficiranim radnim stažom dodani su i voditelji kabinske posade zrakoplova te članovi posade, koji će dobivati tri dodatna mjeseca staža za svaku godinu.