Umirovljenici čekaju mjesecima na mirovine: Gotovo trećina zahtjeva neobrađena, razlog je urnebesan
Revizijom je utvrđeno kako Zavod za mirovinsko i invalidsko Federacije BiH osiguranje nije implementirao novi sustav obračuna mirovina te da zbog skraćenog radnog vremena ne ispunjava svoje obveze u vidu rješavanja zahtjeva za mirovine i sudskih odluka. To dovodi do toga da neki umirovljenici čekaju i po pet mjeseci na rješavanje svog zahtjeva.
Iako je Zakon o penzijskom i invalidskom osiguranju u Federaciji BiH još 2018. godine propisao novi sustav obračuna mirovina, čini se da se zaposlenici do danas nisu priviknuli na njega. Naime, česta su kašnjenja u izdavanju rješenja o mirovinama, zbog čega tek umirovljeni građani FBiH žive mjesecima bez prihoda.
– Pet mjeseci sam čekao na rješenje o mirovini i u tom periodu, naravno, nisam primao ništa. Kad god bih otišao u Federalni zavod PIO/MIO čekao sam po desetak minuta da im se podigne sistem što je dovodilo do toga da se stvore ogromne gužve, ispričao je jedan umirovljenik za Žurnal.
Sličnu sudbinu doživjela je umirovljenica iz Sarajeva koja je rješenje čekala mjesecima, a kad je nazvala Zavod dobila je odgovor da “sve dugo traje, jer je zaposlenica koja vodi njen predmet na bolovanju”. Inače, zakonom propisani rok za rješavanje zahtjeva je od 30 do 60 dana.
Sličan problem zbio se i u Hrvatskoj pri obradi zahtjeva za isplatu dijela obiteljske mirovine. Srećom, podnositelji zahtjeva su već primali mirovine tako da nisu živjeli bez prihoda kao njihovi vršnjaci u BiH, a HZMO je uložio dodatne napore i dosad riješio već više od 70 posto zahtjeva.
Nepoštivanje zakonskih rokova
No, u susjedstvu su intervenirali revizori, koji su Federalnom zavodu PIO/MIO dali mišljenje o reviziji usklađenosti aktivnosti, financijskih transakcija i informacija sa zakonima i propisima. Na uzorku od 293 predmeta iz baza u Sarajevu i Mostaru utvrdili su da čak 32,8 posto njih nije riješeno u zakonskom roku. To je itekako problematično, jer je riječ o osnovnim poslovima Zavoda.
Uz to, Zavod je 2022. godine primio 3.831 žalbu, iako je još od ranije imao 406 neriješenih žalbenih postupaka. Zaostatak su čak i povećali jer su zaključno s 31. prosincem 2022. imali čak 487 neriješenih žalbi. Zakonom o upravnom postupku propisano je da se rješenje o žalbi klijentu treba dostaviti najkasnije 30 dana od dana predaje žalbe, osim ako posebnim propisom nije određen kraći rok.
– Pregledom predmeta uzetih u uzorak konstatirali smo da Federalni zavod uložene žalbe nije rješavao pravovremeno, odnosno od 35 podnesenih žalbi, 17 predmeta je riješeno u zakonski predviđenom roku, dok je 18 riješeno nakon isteka zakonski utvrđenog roka, stoji u izvještaju Ureda za reviziju FBiH.
Protuzakonito skratili radno vrijeme
Ali, to nije sve. U istom su dokumentu revizori naveli kako niti presude nadležnih sudova, kojima su ranija rješenja vraćena na ponovni postupak, nisu provedene u zakonski propisanim rokovima. Svi ovi problemi uzrokovani su odredbom Pravilnika o radu Federalnog zavoda kojom je tjedno radno vrijeme, umjesto zakonom propisanih 40 sati, skraćeno na 37 i pol sati, zbog čega su revizori zaključili da 774 zaposlenika Zavoda ne mogu izvršiti svoje radne obveze na vrijeme.
Uz to, uočene su i malverzacije u evidenciji radnog vremena, zbog čega je upitno jesu li uopće unutar Zavoda radili po propisima. Revizori su isto upozorenje poslali i 2021. godine, ali čini se da ga u Zavodu PIO/MIO FBiH nisu uopće uzeli u obzir. Možda zato što zakonske sankcije u ovakvim slučajevima – ne postoje.