HZMO ima kampanju sa sretnim umirovljenicima koji idu na more, a oni sudjelovali – besplatno
HZMO je odlučio medijskom kampanjom informirati umirovljenike o zakonskim izmjenama od Nove godine koje se tiču obiteljske mirovine. Dvije umirovljenice smiješe se s reklama i govore kako im je to puno značilo. Jedna od njih čak može ‘dvaput godišnje otići na more’. No, daleko je to od stvarne slike prosječnog umirovljeničkog života u Hrvatskoj. HZMO je to uljepšavanje, bez angažmana marketinških agencija, platio ukupno oko 64.000 eura, pritom ne plativši honorar umirovljenicima koji su sudjelovali u kampanji. Vrijedi spomenuti kako je riječ o novcu iz državnog proračuna.
Tko je ovih dana gledao televiziju, slušao radio ili čitao portale mogao je primijetiti reklame Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje (HZMO). Za razliku od onoga o čemu uglavnom pišemo, umirovljenici su na reklamama nasmiješeni i sretni.
– U mirovini sam od 1988., a naknada je dugo bila mala. Godinama se nije ništa mijenjalo i drago mi je da se sad napokon misli na nas, govori 86-godišnja umirovljenica Marija i smješkajući dodaje kako “dva puta godišnje uspije otići na more”.
U drugoj reklami, 73-godišnja gospođa Nada dobiva jednokratni dodatak uz mirovinu. Uz fotografiju nje i supruga stoji naslov: “Ovo je velika pomoć!”, a potom i objašnjenje: “Posljednjom Odlukom Vlade iz ožujka 2023. godine izdvojeno je oko 64 milijuna eura te se procjenjuje da će ova mjera obuhvatiti 696 tisuća korisnika s mirovinom do 610 eura.”
Umirovljenici u službi HZMO-a
Doduše, u tim reklamama nema podataka o tome kolike su zapravo njihove mirovine, pa čak ni detalja o njihovoj svakodnevici i tome mogu li si oni zaista priuštiti odlazak na more. Spomenute umirovljenice su, zapravo, “manekenke” u službi HZMO-a, javne institucije koja barata novcem građana, uplaćenim doprinosima i dijelom izdvajanja iz državnog proračuna, prikupljenih PDV-om te ih koristi za isplatu mirovina, mirovinskih dodataka i dječjeg doplatka.
Znakovito, sljedeće su godine izbori, pa je moguće da treba poraditi na vidljivosti među umirovljeničkom populacijom. Stoga je novinarka N1, Đurđica Klancir odlučila ispitati koliko je novca Mirovinsko potrošilo na ovu kampanju i je li za to angažirana agencija za odnose s javnošću i marketinške usluge.
– Postupkom jednostavne nabave (iznos nabave do 26.500 eura bez PDV-a) provedena je nabava za Uslugu medijskog oglašavanja radi informiranja o pravima iz mirovinskog osiguranja, odnosno nativno oglašavanje u tiskanim i online medijima koje će sadržavati seriju (pet) informativnih tekstova o novom modelu obiteljskih mirovina i ostalih vrsta prava iz mirovinskog osiguranja. Nakon pristiglih ponuda odabrana je najpovoljnija, odnosno ponuda Hanza Medije d.o.o. u iznosu od 17.900 eura (bez PDV-a), a koja uključuje native priloge i reportaže u print i online izdanju za pet tema iz područja mirovinskog osiguranja tijekom 2023. godine, pojasnili su iz HZMO-a.
Aktivni i na društvenim mrežama
Informativna kampanja uključivala je stalno objavljivanje tekstova, infografika i video sadržaja na vlastitim internetskim stranicama i društvenim mrežama, održavanje predavanja u domovima za starije i nemoćne osobe, gostovanja u televizijskim i radijskim emisijama, tisak i distribuciju plakata, brojne radionice i predavanja, poručili su iz HZMO-a i naglasili da je sve odrađeno “bez angažiranja vanjskog izvođača” te da su pritom “ostvarili uspješnu suradnju s umirovljeničkim udrugama”. Ali, to nije sve.
– U prva tri mjeseca (od 2. siječnja do 31. ožujka) 2023. godine provedena je intenzivna informativna kampanja koja je uključila emitiranje radijskog spota na nacionalnim i lokalnim radijskim postajama i online kampanju na društvenim mrežama. Za uslugu zakupa medijskog prostora (radijskih postaja) u 2023. godini utrošeno 43.854 eura. Online kampanja na društvenim mrežama provodila se u razdoblju od 2. siječnja do 31. ožujka 2023. na Facebooku, Instagramu i YouTube kanalu, za koju su nam ciljna javnost bili stariji od 65 godina života te mlađi članovi obitelji umirovljenika, kako bi mogli svojim roditeljima i/ili članovima obitelji prenijeti informacije vezano uz novi model obiteljskih mirovina. Za tu svrhu utrošeno je ukupno 2.600 eura, poručili su iz HZMO-a.
Cilj kampanje je, kako objašnjavaju, bio informirati zainteresiranu javnost o novostima u mirovinskom sustavu koje su posljedica izmjena i dopuna Zakona o mirovinskom osiguranju koje su s Novom godinom stupile na snagu. Već smo pisali o tome kako su obiteljske mirovine povećane zakonskom odredbom za 10 posto, a uvedena je i mogućnost primanja dijela obiteljske mirovine uz vlastitu.
Iskrivljena slika
Ipak, nisu informirali javnost o tome kolika je mirovina umirovljenica koje se pojavljuju u njihovim native člancima. Kažu da to ne smiju zbog Opće uredbe o zaštiti podataka (GDPR). Tako ostaje nepoznanica kako umirovljenica iz jednog od tih oglasa može otići dvaput na more, kad većina umirovljenika nema ni za jednodnevni izlet, o čemu smo nedavno pisali.
Uostalom, to je posljedica činjenice da je čak 32,4 posto starijih osoba u riziku od siromaštva, zbog čega su slike sretnih umirovljenika u Hrvatskoj više iznimka nego pravilo. Iz HZMO-a su dodali kako su umirovljenici koji se pojavljuju u njihovoj kampanji sudjelovali – besplatno, iako je na oglašavanje utrošeno ukupno oko 64.000 eura. Eto, dobili su više obiteljske mirovine i dodatak, a uskoro će im slijediti i novo usklađivanje mirovina, pa zašto bi bili plaćeni za reklamu u kojoj sudjeluju.
Nije zgorega spomenuti kako velik broj zahtjeva za isplatu dijela od 27 posto obiteljske mirovine još nije obrađen, iako se čini da će u dogledno vrijeme i to biti riješeno, kako smo pisali, sa zaostacima. Samo za primjer, prosječna je mirovina u svibnju iznosila 412,99 eura, dok je obiteljska, ona uvećana za 10 posto, bez uključenih primatelja dijela mirovine, bila na razini od 348,74 eura, što je dosta manje od projicirane linije siromaštva, koja je još za 2021. godinu iznosila 3.200 kuna (424,71 euro). Dovoljno je dodati i da je udio prosječne mirovine u prosječnoj plaći svega 36,8 posto.
Treba imati mjeru
No, da se vratimo na priču. Iz HZMO-a su dodali kako je kampanja kojom bi se promovirale nove mjere i informirala javnost bila zahtjev umirovljeničkih udruga i Nacionalnog vijeća za umirovljenike i starije osobe. No, Jasna Petrović, koja je istodobno predsjednica Sindikata umirovljenika Hrvatske te članica Nacionalnog vijeća i Upravnog vijeća HZMO-a potvrdila je za N1 televiziju da za kampanju nije znala.
Poručila je kako umirovljenike uskoro čeka i kampanja za nacionalnu naknadu za starije osobe, koja dosad nije polučila željene rezultate, o čemu je također bilo riječi. Dodala je kako bi u kampanjama ipak trebalo imati mjeru, kako se informacije ne bi shvatile kao samohvala Vlade i HZMO-a pred izbore.
– Na žalost, sve hrvatske vlade do sada su se odnosile loše prema umirovljenicima i mnogi su problemi naslijeđeni, ali nije došlo ni do kakvog čudesnog obrata. Ova Vlada sigurno nije najgora prema umirovljenicima, ali nije niti poduzela ono što treba, stoga nema ni razloga za hvalisanje. Umirovljenici su u Hrvatskoj odbačena i marginalizirana skupina i ne može se to “uglancati” nikakvim reklamama, nego samo konkretnim potezima, zaključila je Petrović.