Lift je nedosanjani san za preko sedamnaest tisuća stubišta u Hrvatskoj. Stubište bez lifta negativno utječe na kvalitetu života, posebno za starije i manje pokretne osobe, za osobe s invaliditetom, za obitelj s malom djecom. Ugradnja lifta od krucijalne je važnosti za stanare, za njihovu pokretljivost, mobilnost i poboljšanje kvalitete života, kao i za bolju funkcionalnost u suživotu i radu sa zajednicom.
Piše: Tugomir Eršek
Lift zgradi podiže vrijednost. Od ideje do ugradnje lifta dug je i vrlo zahtjevan put, ali uz upornost i privolu svih suvlasnika zgrade, vrijedno je truda. Naravno, trebaju postojati tehnički uvjeti za ugradnju lifta, a tu mislim na ugradnju unutar zgrade (stubište) ili na vanjsku ugradnju (pročelje) zgrade. Za vanjsku ugradnju, potrebna je građevinska dozvola. O liftu odlučuju vlasnici, odnosno suvlasnici zgrade, prema Zakonu o vlasništvu i drugim stvarnim pravima.
Privola, kredit, pa ugradnja
Ugradnja dizala je izvanredan zahtjev, pa je potrebna suglasnost svih suvlasnika, osim ako u stubištu živi osoba s invaliditetom – u tom slučaju, dovoljna je suglasnost natpolovične većine.
Lift financiraju suvlasnici zgrade, a održavanje lifta naplaćuje se iz pričuve.
Prema procjenama, s obzirom na tehničke mogućnosti, u Hrvatskoj je moguće ugraditi preko trinaest tisuća liftova. Ogromna brojka. Odnosi se na zgrade koje imaju od četiri do pet katova.
Po mom iskustvu, najveći je problem financirati ugradnju lifta, jer ona ide na teret suvlasnika zgrade, a uglavnom zahtijeva podizanje bankovnog kredita.
Kako je dugoročna tendencija da starije i slabo pokretne osobe, osobe s invaliditetom, ostanu što dulje u svojim stanovima, jedino rješenje za njihovo normalno funkcioniranje u društvu su liftovi. Stav EU-a je da neće sufinancirati liftove za domove umirovljenika, ali može sufinancirati liftove u sklopu energetske učinkovitosti i obnove zgrada. Dakle, same liftove nema tko financirati osim vlasnici i stanari zgrada.
Specifikacija radnji za ugradnju lifta
Koraci koji prethode ugradnji lifta u stambenu zgradu su, redom:
• suglasnost stanara,
• odabir izvoditelja radova,
• izrada tehničke dokumentacije,
• ako se lift ugrađuje unutar stubišta, potrebna je dozvola za početak gradnje, a ako je lift s vanjske strane fasade, potrebna je građevinska dozvola (sve se dobije uz prethodno izrađenu tehničku dokumentaciju),
• odabir nadzornih inženjera za pojedine vrste radova (strojarski, elektro, građevinski),
• odabir koordinatora zaštite na radu,
• zamjena jednotarifnog u trotarifno brojilo s određenom snagom,
• prikupljanje atestne dokumentacije,
• pronalazak ovlaštenih električara za elektroinstalacije i uzemljenje,
• kada je lift ugrađen, potrebno je atestiranje od ovlaštenih osoba uz probno puštanje u rad,
• puštanje u rad, uz zadovoljstvo i veselje korisnika.
Uz gore navedene radnje, potrebno je zatvoriti financijsku konstrukciju, a to je podizanje kredita, za što je potrebna suglasnost svih suvlasnika (stanara) zgrade ili natpolovične većine. Uz zahtjev za kredit, potrebna je dodatna dokumentacija koju uglavnom prikuplja Upravitelj zgrade, uz Predstavnika stanara.
Na kraju bih zaključio da treba postojati dobra komunikacija na relaciji suvlasnici zgrade-predstavnik stanara-upravitelj zgrade. Slijedom iskustva za ugradnju lifta, predstavnik stanara je glavni pokretač i koordinator svih radnji, a uz dobru logistiku treba znanja, strpljenja i upornosti, da bismo na kraju dobili – lift.