Prijevara putem SMS-a; građanima prijete isključenjem struje zbog ‘neplaćenih’ računa
Prevaranti se predstavljaju kao HEP i šalju lažne SMS poruke o neplaćenim računima, prijeteći isključenjem struje. Nacionalni CERT upozorava građane da ne otvaraju sumnjive poveznice i ne unose osobne podatke, jer je riječ o pokušaju krađe identiteta i financijskih sredstava.

Primjer lažne poruke Foto: CERT/Canva/mirovina.hr
Nacionalni CERT (Nacionalni tim za odgovor na računalne sigurnosne incidente) ponovno je izdao upozorenje građanima zbog učestalih pokušaja internetskih prijevara u kojima se napadači lažno predstavljaju kao Hrvatska elektroprivreda (HEP). Cilj ovih phishing poruka je krađa osobnih i financijskih podataka korisnika, a prevaranti u porukama prijete isključenjem struje zbog navodno neplaćenog računa. Upravo su starije osobe vrlo česte žrtve prijevara, poput slučaja o kojem smo pisali ovdje.
Poveznice koje izgledaju kao da vode na stranice HEP-a
U porukama koje stižu putem SMS-a navodi se, primjerice, da ‘Vaš posljednji račun nije plaćen’ ili da ‘Plaćanje vaše posljednje fakture nije uspjelo’, a primatelji se pozivaju da odmah podmire dugovanje kako bi izbjegli obustavu električne energije. Poruke sadrže poveznicu koja na prvi pogled izgleda kao legitimna HEP-ova stranica, no riječ je o lažnoj adresi. Klikom na poveznicu korisnici se preusmjeravaju na lažnu stranicu na kojoj ih se traži unos osobnih podataka i podataka bankovne kartice.
CERT ističe da ovakve poruke imaju nekoliko uobičajenih obilježja tipičnih za phishing prijevare – prevaranti se predstavljaju kao poznata i pouzdana institucija, u ovom slučaju HEP, poruka uključuje tvrdnju o pogrešci ili neplaćenom računu, nastoji izazvati osjećaj panike ili žurnosti prijetnjom isključenja usluge, postavlja vremenski rok za reakciju, a sve je popraćeno poveznicom koja vodi na lažnu internetsku stranicu.
Ne otvarajte sumnjive stranice i ne unosite podatke
Građanima se savjetuje da ne otvaraju sumnjive poveznice i da ni u kojem slučaju ne unose svoje podatke na stranicama koje nisu službene. Ako je netko već unio podatke, trebao bi odmah kontaktirati svoju banku kako bi zaštitio svoj račun. U slučaju da je došlo do krađe novca, preporučuje se prijava policiji. Osobe koje su nasjele na prijevaru također trebaju biti posebno oprezne s budućim porukama i pozivima jer prevaranti mogu posjedovati njihove osobne podatke.
Nacionalni CERT poziva građane da sve sumnjive poruke prijave putem njihove službene stranice kako bi se pravovremeno reagiralo i spriječile daljnje prijevare.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.